Springen naar inhoud

Lijstje van dominante genen

• Log in om te kunnen reageren

Dieter777

Dieter777

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 september 2010 - 22:43

Ik las onlangs het volgende:

" Genen liggen dus op chromosomen en elk gen heeft zijn vaste plaats. DiploÔde soorten hebben
homologe paren chromosomen, dus in diploÔde soorten komt elk gen twee keer voor. Die
twee kopieŽn, dus genen op dezelfde plaats op de chromosomen van een homoloog paar,
heten allelen. De allelen van een gen kunnen van elkaar verschillen in de verschijningsvorm
van de eigenschap waarvoor het gen codeert. Als dat zo is, is ťťn van beide allelen dominant
Samenvatting pag. 4
over het andere, en komt, indien aanwezig, tot uitdrukking in het organisme. Voorbeeld: van
het gen voor oogkleur is het allel voor bruine ogen dominant over het allel voor blauwe ogen. "

Nu vroeg ik me af of er nog voorbeelden zijn van dominante genen
zoals bv bruine ogen domineren over blauwe

Ik ben mij voort het moment aan het bezighouden met een zo een compleet mogelijk lijstje te maken van dominante genen maar kan wat hulp gebruiken

Veranderd door Dieter777, 30 september 2010 - 22:44

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

WendyTje

WendyTje

• >250 berichten
  • 773 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2010 - 08:06

Ik weet niet hoeveel kennis je van de genetica hebt (ik denk beperkte basiskennis) dus ik denk ik vertel het je maar even: Het is vrij onbegonnen werk, wist je dat de mens alleen al ongeveer 25000 genen heeft?!
To boldly go where I`ve never been before

Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 oktober 2010 - 07:22

Daar komt nog bij dat oogkleur niet via een simpel dominant-recessief systeem werkt.
"Meep meep meep." Beaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures