Springen naar inhoud

Krachtbron voor dynamo

• Log in om te kunnen reageren

Steino

Steino

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2010 - 16:28

Hallo,
Voor ons profiel werkstuk maken wij een 'elektriciteits centrale voor 1 huishouden'. Het is hierbij de bedoeling dat het 'pakket' in elkaar gezet en gebruikt kan worden in afrika, waar ze op veel plekken geen stroom hebben.

De criteria hieraan verbonden zijn:
- Het moet simpel te maken zijn
- Het moet altijd (of zo vaak mogelijk) te gebruiken zijn
- Het moet overal (of op zo veel mogelijk plekken) te gebruiken zijn
- Het moet genoeg (we weten nog niet hoeveel dat moet worden) stroom op wekken
- Het moet goedkoop zijn

Hierdoor valt alles waar we aan dachten af:
- water: kan op lange na niet overal
- stoom: te veel CO2 en moeilijk te maken
- zon: we gaan met een dynamo werken, niet met zonnecellen: duur
- wind: er is niet overal/altijd wind
- spier: je kan natuurlijk niet iemand een hele dag laten fietsen

Heeft iemand misschien nog andere ideen?? Of ideen waardoor we misschien wel iets met bv de zon kunnen doen dat niet met bv zonnecellen te maken heeft?

Alvast bedankt!
Steino

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

mcs51mc

mcs51mc

• >250 berichten
  • 470 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2010 - 18:23

- spier: je kan natuurlijk niet iemand een hele dag laten fietsen

Ah neen, waarom niet ? ;) ?
Je kan wel een paar ossen rondjes laten draaien.
Dus waarom niet via een vesnellingsbak, het toerental opdrijven en hiermee je dynamo aandrijven?
Kostprijs is dan de voeding van de beestjes.
Opdrijven toerental wordt nu al gedaan in windmolens.

Ik denk dat je misschien best eens een schatting maakt van hoeveel vermogen je denkt nodig te hebben. Dat zal bepaalde opties ook al uitschakelen.

Je kan natuurlijk ook zeggen: Wij maken een systeem die 2kWh kan maken. Je kan dus ůf strijken ůf koken maar niet beiden samen want heb je minstens 4kWh nodig.

Wil je toch hebben dat ze tegelijk kunnen strijken en koken, dan zal je een systeem moeten ontwikkelen die die 4kWh kan leveren.

Je moet ook wel weten dat er bouwpakketten op basis van zonnepanelen, dus zů duur zal dat wel niet zijn ](*,)

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6609 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 01 oktober 2010 - 23:14

Je kan natuurlijk ook zeggen: Wij maken een systeem die 2kWh kan maken. Je kan dus ůf strijken ůf koken maar niet beiden samen want heb je minstens 4kWh nodig.

Ik denk dat je kW bedoelt i.p.v. kWh.
Maar denk je dat twee ossen 2kW kunnen trekken? Mischien voor een minuutje, maar dan moeten ze hoognodig even uitblazen.

Steino

Steino

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2010 - 13:12

@ Mcs51mc
Ik denk dat het inderdaad het beste is als we eerst even bedenken wat we precies willen opwekken.
ik het opzich wel een goed idee dat je beesten de energie laat opwekken maar ik ben bang dat de beesten die ze in afrika hebben niet bepaald goed doorvoed en sterk zijn (aangezien er een constante hongersnood heerst).
voor de rest, de pakketten waar je het over hebt met zonne energie, die zullen toch ook geen kw aan energie kunnen opwekken?

Verdere ideeen worden natuurlijk erg gewaardeerd ](*,)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 oktober 2010 - 13:29

@ Mcs51mc
Ik denk dat het inderdaad het beste is als we eerst even bedenken wat we precies willen opwekken.

En denk ook eens na waarvoor (prioriteiten): De behoefte aan vermogenvretende vaatwassers of wasdrogers zal gering zijn, maar een klein koelkastje en een lamp of 2 's avonds zijn al een enorme sprong voorwaarts.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Steino

Steino

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2010 - 13:55

Koelkast is inderdaad handig! Ik zal het doorgeven aan mijn 'partner' die dat nu aan het uitzoeken is ](*,)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures