Ideale gassen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Ideale gassen

Hoi,

Vele wetten over gassen zijn geldig voor ideale gassen. Daarom bekijken we de voorwaarden waarvoor een reëel gas zich (in de limiet) zal gedragen zoals een ideaal gas. Dit is voor
\(p \to 0\)
maar ook voor
\(T \to \infty\)
Die eerste voorwaarde (voor de druk) vind ik logisch. Die voor de temperatuur kan ik niet beredeneren. Iemand die een hint heeft voor me?

Erg bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Ideale gassen

Tenzij volgende redenering juist is: hoge T dus veel kinetissche energie voor de deeltjes, dus veel botsingen, dus het molair volume neemt toe, dus kans op botsingen nadert 0 en afstand tussen de moleculen nadert oneindig, net wat een eis is voor (gedrag van) ideale gassen.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Ideale gassen

http://en.wikipedia.org/wiki/Ideal_gas
Generally, deviation from an ideal gas tends to decrease with higher temperature and lower density (i.e., lower pressure),[1] as the work performed by intermolecular forces becomes less significant compared with the particles' kinetic energy, and the size of the molecules becomes less significant compared to the empty space between them.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Ideale gassen

Dat rijmt precies, ik heb er net aan gedacht om de Engelse wiki ook eens te raadplegen.

Bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Ideale gassen

Tenzij volgende redenering juist is: hoge T dus veel kinetissche energie voor de deeltjes, dus veel botsingen, dus het molair volume neemt toe,
nou nee. Vind ik niet zo'n heldere en eigenlijk onjuiste redenering, toch zeker gezien je probleemstelling. Want molair volume staat bij gassen eigenlijk gelijk aan volume, en bij toenemend volume wordt in het algemeen arbeid verricht en neemt dus de temperatuur weer af. En je wil juist weten waarom een reëel gas zich idealer gaat gedragen bij zeer hoge temperaturen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Ideale gassen

as the work performed by intermolecular forces becomes less significant compared with the particles' kinetic energy
O, dan heb ik bovenstaande zin toch fout geïnterpreteerd.

Er staat dat de arbeid die verricht wordt door de intermoleculaire krachten minder belangrijk wordt (en dat is net wat we willen aantonen) tegenover de kinetische energie.

Betekent dit dan dat door de hoge temperartuur de kinetische energie van de deeltjes sterk toeneemt, terwijl de hoge temperatuur geen verhoging in intermoleculaire krachten met zich meebrengt?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Ideale gassen

Twee moleculen die bij elkaar in de buurt komen kunnen door intermoleculaire krachten arbeid op elkaar gaan uitoefenen waardoor ze bijvoorbeeld gemiddeld dichter bijeenblijven (meer moleculen per dm³) dan de algemene gaswet voorspelt. Maar aan die intermoleculaire krachten verandert niets bij hogere temperatuur.

Analogie in het groot:

een bal van 10 kg die met 0,5 m/s langs komt rollen. Jij oefent een kracht van 2 N uit gedurende de 0,25 m (noem maar wat) dat die langsrollende bal bij jou in de buurt is.

kinetische energie van de bal ½mv² = ½ x 10 x 0,5² = 1,25 J

arbeid=F·s = 2 x 0,25 = 0,5 J

De arbeid die je in het langskomen kunt uitoefenen is vrij groot relatief t.o.v. de kinetische energie van de bal. Je zult de baan en/of absolute snelheid van de bal fors beïnvloeden.

Zelfde situatie, nu schiet de bal met 50 m/s voorbij. Kinetische energie wordt veel groter (12500 J), maar het bereik van je kracht verandert niet. Je arbeid van 0,5 J slaat geen deuk meer in een pakje boter op die berg kinetische energie die er al is.

Ofwel, bij hogere temperaturen merk je veel minder dat gasmoleculen elkaar beïnvloeden en gaat het gedrag dus meer op dat van ideale gassen lijken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Ideale gassen

Geniale vergelijking. Erg bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Ideale gassen

p en T van een gas hangen samen. Mijn idee is dat men hier langs de van der Waals vergelijking van een gas niet heen kan.

Zie o.a. hier
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Ideale gassen

De VDW-vergelijking is dan ook het topic in de cursus ](*,)

Bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer