Elektromotor

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 6

Elektromotor

Goeiedag,

Voor een project dat ik voorgeschoteld gekregen, heb ik enkele vragen in verband met de werking en extra info over een hijskraan/kabeltrommel.

De opdracht luidt als volgt een hijskraan dient enkel op en neer te bewegen. De machine heeft een limiet qua gewicht, waardoor de hijskraan niet mag functioneren. Bij het omschakelen van bewegingsrichting (vb. beneden naar boven) moet de motor omschakelen van draaizin. Mijn vraag is, als het gewicht tijdelijk stil hangt in de lucht moet de motor op een of andere manier een tegenkoppel leveren zodat het gewicht niet pardoes naar beneden valt.

Welke motor is hiervoor geschikt of welk soort toepassing?

Alvast bedankt\

Berichten: 202

Re: Elektromotor

Je zou een aandrijving met een worm+wormwiel kunnen gebruiken. Die is zelfremmend. Kan dus niet op hol slaan als je de motor gewoon uit zet terwijl er een last aan de hijstrommel hangt.

Als je een gewone tandwiel/ketting overbrenging hebt zou je de motor met rem moeten uitrusten. Afhankelijk van de last aan je hijstrommel kan die reminrichting eenvoudig tot uitgebreid zijn. Er zijn standaard 3-fase electromotren met een ingebouwde rem.

Je kan de motor ook een hydraulische transmissie kunnen laten aandrijven. Het sturen met hydrauliek is heel geschikt voor grote lasten. Bedenk dat een grote kracht grote en superdure tandwielen vereist. Een snellopende oliepomp is compact (dus"goedkoop") en kan via de hydrauliek toch megagrote krachten afhandelen.

De soort electromotor die je kiest is dus heel erg afhankelijk van grootte van de last en hijssnelheid en hoe mooi je die hijssnelheid wilt regelen. En je ziet ook dat de overbrenging ook erg belangrijk is. Het type motor wat je kiest hangt veelal ook samen met de snelheidsregeling (electrisch/electronisch/hydraulisch/mechanisch) welke je toepast.

Berichten: 473

Re: Elektromotor

Welke motor is hiervoor geschikt of welk soort toepassing?
In principe zijn alle motoren hiervoor geschikt, 3 fasen AC, DC, zelfs servo zou lukken, gaat het om kleine lasten, dan is een stappenmotor misschien De oplossing daar zij een hoge houdkoppel hebben, ... ....

Welke motor het best past hangt van alle faktoren die wij niet kennen; maximaal gewicht van de last, gewenste snelheid van de last, welke mechaniek is voorzien tussen motor en last, enz enz

Met wat wij van jouw ontvangen hebben kunnen wij "de juiste motor" niet specifiëren ](*,)

Berichten: 6

Re: Elektromotor

We hebben een last van 30 000 N en heeft een hijssnelheid van 0.07 m/s. De te maximale verplaatsen hoogte is 20 m en de motor heeft een nominaal toerental van 1500 tr/min

Berichten: 473

Re: Elektromotor

Jullie hebben dus al een motor ? ;) ?

De originele vraag "Welke motor is hiervoor geschikt of welk soort toepassing?" is dus irrelevant ](*,)

Wat is de eigenlijke vraag / probleem dan wel???

Bepaalde 3f AC drives kan je in koppel sturen zodanig dat je last blijft "hangen" maar een remsysteem of worm+wormwiel overbrenging zoals Kaspace reeds aanhaalde is misschien beter/gemakkelijker.

Berichten: 6

Re: Elektromotor

een motortype niet e, we weten enkel dat hij op een toerental van 1500 tr/min moet draaien om de hijssnelheid van 0.07m/s te realiseren.

Ik vroeg me af welk soort motor hiervoor geschikt is, dus bv een 3fase of enkel fase of dc en dergelijke

Reageer