Fasediagram

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Fasediagram

The solid-liquid phase boundary in the phase diagram of most substances has a positive slope; the greater the pressure on a given substance, the closer together the molecules of the substance are brought to each other, which increases the effect of the substance's intermolecular forces. Thus, the substance requires a higher temperature for its molecules to have enough energy to break out the fixed pattern of the solid phase and enter the liquid phase. A similar concept applies to liquid-gas phase changes.[4] Water, because of its particular properties, is one of the several exceptions to the rule.
Okay, er staat toch het volgende: de smelt-stollijn heeft een positieve rochtingscoëffiënt omdat hoe groter de druk, hoe dicher de deeltjes bij elkaar zitten, en dus ook hoe sterker de intermoleculaire krachten, dus is er een hogere energie nodig om voldoende energie te verwerven om uit het vaste patroon dat een vast stof kenmerkt, te breken.

Voor water is de richingscoëfficiënt negatief. Dat heeft te maken met de waterstofbruggen die ervoor zorgen dat water uitzet bij het bevriezen terwijl andere stoffen net krimpen bij het stollen.

Maar waar zorgt de bovenstaande redenering ervoor dat de geciteerde redenering niet meer geldt? Dus waarom gaan die waterstofbruggen dan zorgen voor een negatieve richtingscoëfficiënt?

Kan iemand me daar kort even bij helpen alstublieft?

Dank bij voorbaat!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Fasediagram

Dat heeft te maken met de waterstofbruggen .....
Jawel, maar denk daarna niet verder in termen van waterstofbruggen
(......die ervoor zorgen dat) water uitzet bij het bevriezen terwijl andere stoffen net krimpen bij het stollen.
Het gaat dus niet DIRECT om die waterstofbruggen, maar simpelweg om het feit dat dankzij die waterstofbruggen en de bouw van een watermolecuul ze in een kristal meer ruimte nodig hebben dan in een (vormloze) vloeibare fase.

Er zijn zat stoffen waarin ook waterstofbruggen gevormd kunnen worden, maar die dit effect niet hebben omdat die geen ruimtelijke structuur in de vaste stof veroorzaken die maakt dat het molair volume van de vaste fase groter zal zijn dan het molair volume van de vloeibare fase.

(en ik meen dat in de andere paar uitzonderingen die zich in dit opzicht zoals water gedragen niet noodzakelijk van waterstofbruggen sprake hoeft te zijn, maar dat staat me te vaag bij)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Fasediagram

Bedankt voor je uitleg. Maar hoe rijm ik dat met die richtingscoëffciënt?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Fasediagram

Dat is niks anders dan een (wiskundig beschrijvende) manier om te zeggen dat de vloeibaar/vast grens in een fasediagram van water achterover helt (hoe hoger de druk, hoe lager de smelttemperatuur, m.a.w. hoe kouder je het moet maken om het vast te krijgen), en in een fasediagram van "normale" stoffen helt die voorover (hoe hoger de druk, hoe hoger de smelttemperatuur)

gewoon een assenstelseltje in dat fasediagram plakken met de oorsprong in het tripelpunt en de rico bepalen van de vloeibaar/vast grenslijn
boundary.png
boundary.png (24.81 KiB) 506 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Fasediagram

Het was overigens niet de wiskundige voorstelling waar ik op vast zat, maar wel onderstaande redenering, waarbij je me flink geholpen hebt!

Voor een 'gewone' stof geldt er: om vloeibaar te worden (i.e. moleculen verder uit elkaar te krijgen) heb je bij hogere druk een een hogere T nodig (om de intermoleculiare krachten te overwinnen)

Voor water echter geldt er: om vloeibaar te worden (i.e. moleculen dichter bij elkaar te krijgen) heb je bij hogere druk een lagere T nodig (de intermoleculaire krachten trekken de moleculen al een stukje dichter bijeen, dus de druk moet daar minder aan bijdragen).

Bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Fasediagram

Zoals gewoonlijk, graag gedaan.

Om eerlijk te zijn had ik nog nooit met die ogen naar fasediagrammen gekeken. Ook weer wat geleerd. ](*,)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer