Vraagstuk: natriumcarbonaatoplossing

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 124

Vraagstuk: natriumcarbonaatoplossing

Beste forumleden

Ik ben al een tijdje bezig met onderstaande vraagstuk, en geraak er echt niet uit.

1L Na2CO3 heeft een concentratie van 1,5 mol/l en een dichtheid van 1,145 g/ml. Wat is :

a. totale massa

Hiervoor heb ik: c = n/V --> n = c . V --> n = 1.5 mol/l . 1L = 1.5 mol

m = M . n --> m = 106 g/mol . 1.5 mol = 159g

b. stofhoeveelheid Na2CO3

Ik weet echt niet hoe ik hieraan moet beginnen ... ik dacht dat 1.5 mol ( vraag a ) de molariteit van Na2CO3 was ...

b. massa Na2CO3

Hier dacht ik dat 159g de totale massa was ? :-(

Alvast Bedankt

Melissa

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Vraagstuk: natriumcarbonaatoplossing

je draait jezelf in de nesten omdat je bij vraag a een goed antwoord geeft op de verkeerde vraag.

jouw uitwerking van vraag a hoort namelijk bij vraag c.

voor vraag a wordt gevraagd de totale massa (dwz opgeloste stof én oplosmiddel)

vraag b is zó simpel dat hij weer moeilijk wordt: je hebt 1 L oplossing met daarin opgelost een stof X aan 1,5 mol/L , hoeveel mol opgeloste stof is er dan? (duhh)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 124

Re: Vraagstuk: natriumcarbonaatoplossing

Ik denk dat ik een fout heb opgemerkt.

Ik heb gewerkt met de moleculemassa van Na2CO3 terwijl het hier over een oplossing gaat. Is Na2CO3 * 10 H2O de formule voor Na2CO3 - oplossing ?

Grtz

Melissa
Jan van de Velde schreef:je draait jezelf in de nesten omdat je bij vraag a een goed antwoord geeft op de verkeerde vraag.

jouw uitwerking van vraag a hoort namelijk bij vraag c.

voor vraag a wordt gevraagd de totale massa (dwz opgeloste stof én oplosmiddel)

vraag b is zó simpel dat hij weer moeilijk wordt: je hebt 1 L oplossing met daarin opgelost een stof X aan 1,5 mol/L , hoeveel mol opgeloste stof is er dan? (duhh)
Dank je wel. Ik had dat al opgemerkt ( veel te laat ). Als ik dan de totale massa uitreken kom ik op 429 g.

Voor vraag b neem ik aan dat het antwoord 1.5 mol is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Vraagstuk: natriumcarbonaatoplossing

Als ik dan de totale massa uitreken kom ik op 429 g.
geen idee hoe je daaraan komt, maar het is écht helemaal fout.

Lees hem eens zo:
"je hebt 1 L oplossing met een dichtheid van 1,145 g/mL . Wat is de massa van deze hoeveelheid oplossing?"
Voor vraag b neem ik aan dat het antwoord 1,5 mol is.
yup.

Heel je bezigheid lijkt me een gevalletje van denken dat het moeilijk móet zijn, en dus gelijk te moeilijk gaan denken. Of van onzorgvuldig lezen.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 124

Re: Vraagstuk: natriumcarbonaatoplossing

Jan van de Velde schreef:geen idee hoe je daaraan komt, maar het is écht helemaal fout.

Lees hem eens zo:
"je hebt 1 L oplossing met een dichtheid van 1,145 g/mL . Wat is de massa van deze hoeveelheid oplossing?"
yup.

Heel je bezigheid lijkt me een gevalletje van denken dat het moeilijk móet zijn, en dus gelijk te moeilijk gaan denken. Of van onzorgvuldig lezen.....
Inderdaad. Ik denk altijd dat alles moeilijk moet zijn. Uiteraard is het antwoord voor a dan: 1145 g.

Ik heb dit gedaan waardoor ik aan 429g kwam :

1) moleculemassa van Na2CO3 * 10 H2O bepaald (286g/mol)

2) n = c . V --> n = 1.5 mol/l . 1 l = 1.5 mol

3) m = M . n --> m = 286 g/mol . 1.5 mol --> m = 429 g

Waarom is deze redenering verkeerd ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Vraagstuk: natriumcarbonaatoplossing

Waarom is deze redenering verkeerd ?
Awel,
Ik denk altijd dat alles moeilijk moet zijn.
](*,)

Waarom in vredesnaam over kristalwater beginnen, waarvan nergens in de vraag sprake is (althans niet in de versie die je hier plaatste)?

Totaal betekent in mijn woordenboek nog steeds precies alles. En overigens kan ik daar dan mooi dat anders ongebruikte gegeven van die dichtheid in kwijt. Jippie, geen losse eindjes, en klopt als een bus zoals elk schoolsommetje hoort te doen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 124

Re: Vraagstuk: natriumcarbonaatoplossing

Jan van de Velde schreef:Awel, ](*,)

Waarom in vredesnaam over kristalwater beginnen, waarvan nergens in de vraag sprake is (althans niet in de versie die je hier plaatste)?

Totaal betekent in mijn woordenboek nog steeds precies alles. En overigens kan ik daar dan mooi dat anders ongebruikte gegeven van die dichtheid in kwijt. Jippie, geen losse eindjes, en klopt als een bus zoals elk schoolsommetje hoort te doen.
Erg bedankt. Mag ik nog enkele vragen stellen, of heeft u genoeg van mijn 'achterlijkheid' ? ( Ik ben pas met chemisch rekenen begonnen, dus ik moet er nog aan wennen.)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Vraagstuk: natriumcarbonaatoplossing

Erg bedankt. Mag ik nog enkele vragen stellen,
Graag in nieuwe topics, dan blijft alles overzichtelijk.
of heeft u genoeg van mijn 'achterlijkheid' ?
nounou, niet zo laatdunkend over jezelf hoor.....
( Ik ben pas met chemisch rekenen begonnen, dus ik moet er nog aan wennen.)
dan ben je voorbeeldig bezig, en krijg je dit in tegenstelling tot hele volksstammen vast en zeker vlot onder de knie. Blijf alleen niet moeilijker doen dan nodig.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 124

Re: Vraagstuk: natriumcarbonaatoplossing

Jan van de Velde schreef:Graag in nieuwe topics, dan blijft alles overzichtelijk.

nounou, niet zo laatdunkend over jezelf hoor.....

dan ben je voorbeeldig bezig, en krijg je dit in tegenstelling tot hele volksstammen vast en zeker vlot onder de knie. Blijf alleen niet moeilijker doen dan nodig.
Dank je wel. De andere vragen hebben nog steeds betrekking tot deze gegevens.

c. massa Na2CO3

n (Na2CO3) = 1.5 mol

M (Na2CO3) = 106 g/mol

m = M . n = 159 g

d. massa water

totale massa - massa Na2CO3 = 1145 g - 159 g = 986 g

Is er een andere manier waarop ik kan verifiëren dat deze antwoord correct is?

e. volume water

1 L ? ](*,)

f. stofhoeveelheid water

(lijkt me te veel)

M (H2O) = 18 g/mol

n = m / M = 986 g / 18 g = 54, 78 mol

??

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Vraagstuk: natriumcarbonaatoplossing

Melissa_K schreef:d. massa water

totale massa - massa Na2CO3 = 1145 g - 159 g = 986 g

Is er een andere manier waarop ik kan verifiëren dat deze antwoord correct is?
Nou ja, je zou het hier kunnen vragen. Maar je vindt het zo simpel dat je je eigen berekening niet vertrouwt? Je wantrouwen is onterecht. 986 g it is.......
e. volume water

1 L ? ;)
twee manieren om te bedenken dat dat niet kan kloppen:

1) je hebt zojuist berekend dat er 986 g water was. Heeft dat een volume van 1 L?

2) in die ene liter oplossing zitten zowel zoutmoleculen als watermoleculen. Je kunt geen zoutmoleculen aan een liter water toevoegen zonder dat het volume van de oplossing toeneemt.

(let wel, al wordt dit wat hogere stoichiometrie: dit betekent NIET dat je ook 1000-986 = 14 mL volume aan zout hebt toegevoegd. Moleculen in een oplossing kunnen een beetje tusen elkaar kruipen. Voeg 0,6 liter water en 0,4 liter alcohol samen en je houdt MINDER dan 1 L jenever over. Aan dat effect valt echter niet te rekenen. Als je dat soort gegevens moet hebben moeten die uit tabellen komen die door metingen zijn vastgesteld)
f. stofhoeveelheid water

(lijkt me te veel)

M (H2O) = 18 g/mol

n = m / M = 986 g / 18 g = 54, 78 mol
berekening klopt als een bus. Trouwens, een mol water (18 g, en vanwege de dichtheid van water 1 g/mL dus ook 18 mL) past ongeveer in een gemiddeld reageerbuisje.

hmm, beetje meer zelfvertrouwen door ervaring opdoen en dan zal het wel lukken. ](*,)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 124

Re: Vraagstuk: natriumcarbonaatoplossing

Jan van de Velde schreef:twee manieren om te bedenken dat dat niet kan kloppen:

1) je hebt zojuist berekend dat er 986 g water was. Heeft dat een volume van 1 L?

2) in die ene liter oplossing zitten zowel zoutmoleculen als watermoleculen. Je kunt geen zoutmoleculen aan een liter water toevoegen zonder dat het volume van de oplossing toeneemt.

(let wel, al wordt dit wat hogere stoichiometrie: dit betekent NIET dat je ook 1000-986 = 14 mL volume aan zout hebt toegevoegd. Moleculen in een oplossing kunnen een beetje tusen elkaar kruipen. Voeg 0,6 liter water en 0,4 liter alcohol samen en je houdt MINDER dan 1 L jenever over. Aan dat effect valt echter niet te rekenen. Als je dat soort gegevens moet hebben moeten die uit tabellen komen die door metingen zijn vastgesteld)


Mag ik het via de dichtheid van water doen ? ( 1.10^3g/l) ( dan zou ik op een volume van 0.986l komen), of is dat niet correct ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Vraagstuk: natriumcarbonaatoplossing

Mag ik het via de dichtheid van water doen ?
Dat zijn standaardgegevens uit een tabellenboek, en die mag je dus altijd gebruiken (mits correct toegepast). Dat zul je nog wel vaker doen.

(molmassa's ken je bijvoorbeeld vast ook niet allemaal uit je hoofd, ik in ieder geval niet ](*,) , daar heb ik een tabellenboek voor)

Ja dus, 986 mL
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 124

Re: Vraagstuk: natriumcarbonaatoplossing

Jan van de Velde schreef:Dat zijn standaardgegevens uit een tabellenboek, en die mag je dus altijd gebruiken (mits correct toegepast). Dat zul je nog wel vaker doen.

(molmassa's ken je bijvoorbeeld vast ook niet allemaal uit je hoofd, ik in ieder geval niet ](*,) , daar heb ik een tabellenboek voor)

Ja dus, 986 mL
Bijgevolg is de volume% van water 98.6% ?

Oef, ik ben super blij dat het me gelukt is!

Erg bedankt voor uw hulp!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Vraagstuk: natriumcarbonaatoplossing

nah, berekeningen gewoon systematisch aanpakken (dat doe je al)

netjes noteren (dat doe je nagenoeg perfect)

en ten slotte nog een tip: nooit in de war raken met formules als m = M . n en zo.

99% van de stoichiometrie draait om drie eenheden: gram, mol en L, in allerlei afgeleide eenheden als g/L, mol/L, g/mol etc.

je noteert al heel netjes bijvoorbeeld:

986 g / 18 g/mol = 54, 78 mol

zie je dat het eenhedensommetje ook klopt?
\( \frac{g}{\frac{g}{mol}} = mol \)


dus hou je eenheden erbij, en check dat sommetje méé. Heb je die tientallen verwarrende formules niet eens meer nodig.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 124

Re: Vraagstuk: natriumcarbonaatoplossing

Jan van de Velde schreef:nah, berekeningen gewoon systematisch aanpakken (dat doe je al)

netjes noteren (dat doe je nagenoeg perfect)

en ten slotte nog een tip: nooit in de war raken met formules als m = M . n en zo.

99% van de stoichiometrie draait om drie eenheden: gram, mol en L, in allerlei afgeleide eenheden als g/L, mol/L, g/mol etc.

je noteert al heel netjes bijvoorbeeld:

986 g / 18 g/mol = 54, 78 mol

zie je dat het eenhedensommetje ook klopt?
\( \frac{g}{\frac{g}{mol}} = mol \)


dus hou je eenheden erbij, en check dat sommetje méé. Heb je die tientallen verwarrende formules niet eens meer nodig.
Zeer nuttige tip. Bedankt!

Morgen begin ik aan een nieuwe vraagstuk, hopen dat het lukt! :-)

Reageer