Verdunnen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Verdunnen

Ik heb een paar oefeningen ivm oplossingen en verdunningen waar ik niet aan uit raak:

1) Je beschikt over vast CuSO4.5H2O, zeer zuiver. Bereid hieruit, met water als oplosmiddel, 100ml van een koper(2)sulofaatoplossing waarvan de concentratie (molariteit) 0.032 mol/l bedraagt.

2) Je beschikt over een voorraadoplossing van KmnO4 (kaliumpermanganaat) in water. Maak hieruit 100ml van een kaliumpermanganaatoplossing met tienmaal geringere concentratie.

3) Je beschikt over een waterige NaOH-oplossing die 5procentig is (m%). De massadichtheid van deze oplossing bedraagt 1.05g/ml. Bereid uit deze oplossing 100ml NaOH waarvan de concentratie 0.5M bedraagt.

4) Bereken hoeveel water je aan 3.5ml NaOh-oplossing (5%m%) moet toevoegen om een oplossing te bekomen waarvan de molfractie aan NaOH 0.001 bedraagt. De massadichtheid van water (bij kamertemperatuur) bedraagt 1g/ml. De massadichtheid van NaOH 5% (bij kamertemperatuur) bedraagt 1.05g/ml.

Merci!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Verdunnen

WSF is geen antwoorden machine maar ik zal je opweg zetten...

1) Denk eens aan de formule c = n/V ofwel
\(c=\frac{\frac{m}{M}}{V}\)
2) Als je 1ml KMnO4 neemt en dit aanlengt met 100ml water krijg je een 100 voudige verdunning, dus als je ....

3) Hier wordt het iets moeilijker, zoek eerst nog een de definitie van massaprocent op.

Vervolgens weet je dat er 5g NaOH op 100g oplossing zit. Let om het gaat hier wel degelijk om gram oplossing. Je kan dit omrekenen naar volume met de formule voor de dichtheid.
Verborgen inhoud
Je zou op 95,2 ml oplossing moeten uitkomen.
Nu weet je dat er 5g NaOH zit op een bepaalde hoeveelheid oplossing (die je berekende). Je weet dus ook hoeveel mol NaOH er aanwezig is.

Als je dit weet kun je alles omrekenen naar mol/L om de concentratie te bekomen.
Verborgen inhoud
Wat 1,3mol/L zou moeten zijn.
Nu komt het er gewoon om aan om de verdunningsformule C1V1=C2V2 toe te passen.

4) Dit kun je ongeveer op dezelfde manier oplossen vermoed ik. Straks zal ik er misschien nog eens naar kijken, maar nu ga ik eerst wat eten ](*,) . Probeer het zelf ook al eens. Zie hier voor de definitie van molfractie.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Verdunnen

Om verder te vertellen:

4) Het gaat terug om een 5 m% NaOH oplossing, bereken opnieuw de concentratie zoals je dit in de vorige oefening hebt gedaan. Vervolgens is er gegeven dat je 3,5ml van die oplossing neemt. Via de formule ' c V = n' kun je dus berekenen hoeveel mol NaOH er aanwezig is.
Verborgen inhoud
Wat op 0,00455 mol zou moeten neerkomen.
Eenmaal je dit weet pas je gewoon de formule van molfractie toe.
\( 0,001 = \frac{aantal .mol .NaOH .aanwezig}{aantal .mol .NaOH .aanwezig + x}\)
waarbij x natuurlijk het aantal mol water moet voorstellen.

Bereken x en zet dit om naar een volume, je kan dit doen door eerst de massa van het water te berekenen en vervolgens het volume via respectievelijk: n = m/M en c V = n
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 4

Re: Verdunnen

Bedankt!! ik denk dat ik het allemaal begrepen heb!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Verdunnen

Graag gedaan ](*,) .
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Verdunnen

Misschien nog een tip: StrangeQuarkheeft een nanocursus geschreven. Misschien is dit voor jou interessant om eens door te nemen.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 1

Re: Verdunnen

hey!

zou het mogelijk zijn om het correcte antwoord te plaatsen? Ik heb deze oef (nr4) gemaakt maar weet niet of ik juist uitkom (ik kom 82.63 uit).

bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Verdunnen

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
zou het mogelijk zijn om het correcte antwoord te plaatsen? Ik heb deze oef (nr4) gemaakt maar weet niet of ik juist uitkom (ik kom 82.63 uit).
Als ik eens snel ga herrekenen klopt dit! Mits wat afrondingsfoutjes natuurlijk ;) .
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer