Aansluiten omvormer (12v 230v) op zonnepaneel

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Aansluiten omvormer (12v 230v) op zonnepaneel

Hallo allemaal, Het leek mij een project wat nogal veel weg heeft van een profielwerkstuk, dus vandaar dat ik hem maar hier heb geplaatst.

Ik heb een elektrische scooter (zo eentje die echt op een scooter lijkt) en wilde achterop een soort uitvouwbaar zonnepaneel monteren. Een beetje het idee van een waaier.

Ik maak 4 zonnepanelen van 6 zonnecellen die in serie worden geschakeld. (bij elkaar 12v)

Een zonnecel levert minimaal 8amp en 0.5 volt en dus ongeveer 4-5 watt.

nu zal dit op zijn piek max max 100 watt opleveren.

Het liefst zie ik dat een rit van 10-20 kilometer met een dag zonne-energie wel kan worden gehaald.

Nu kost het om 20 km te rijden ongeveer 0.5 kw/h dus dat leek mij wel haalbaar.

maar ik zat met de vraag hoe de energie van de zonnecellen in de accu te krijgen. Er zit een LiFePo4 48v accu in.

Ik heb een geweldige acculader en wil deze graag gebruiken in combinatie met een omvormer.

hij vraagt 12 watt energie wanneer de accu vol zit (ventilatortje blijft doordraaien) en laadt op met 300watt.

maar mijn vraag. kan een omvormer ook functioneren wanneer deze minder ampere krijgt?

enn kan dat vooral in combinatie met een acculader? die ook nog eens minder stroom krijgt dan dat hij wil

functioneerd een acculader dan uberhaupt wel? zoals bijvoorbeeld een radio waarvan je hoort dat de batterijen bijna op zijn. dat het dus gewoon langzamer gaat.

het rendement van een omvormer is 90% de lader 75% (maar tel daar 10 watt bij op)

dus wanneer de zonnecellen 90watt leveren heeft de lader nog 81 watt -10 (van het ventilatortje) 71

Nouja als er ongeveer 50 watt direct in de accu komt ben ik tevreden.

Maar de grote vraag... Kan dit? en klopt het een beetje

Graag jullie hulp:)

Berichten: 473

Re: Aansluiten omvormer (12v 230v) op zonnepaneel

Over welke omvormer hebben we het hier: a) een omvormer gebruikt in de PV wereld om zonneenergie op het net te steken of b) een omvormer die 12Vdc naar 230Vac omzet (ook wel eens wisselrichter genoemd) veel gebruikt in auto's en boten om toch maar 230Vac aan boord te hebben?

In het eerste geval zal het zeker niet gaan omdat een PV omvormer niet werkt als er geen netspanning op toekomt.

In het tweede geval zal het volgens mij ook niet gaan omdat je geen constante spanning uit je panelen krijgt. Enkel bij volle zon komt daar een constante spanning uit, bij de minste bewolking gaat die spanning pijlsnel naar beneden.

Om het maximum vermogen uit een zonnepaneel te halen moet je een "MPP tracker" hebben.

Kort gezegd, het is niet bij maximum spanning dat je maximum vermogen hebt. Je moet dus een electronsiche unit hebben die I en U zodanig regelt dat je maximum vermogen uit je paneel haalt. Meer info
Ik maak 4 zonnepanelen van 6 zonnecellen die in serie worden geschakeld. (bij elkaar 12v)

Een zonnecel levert minimaal MAXIMAAL 8amp en 0.5 volt en dus ongeveer 4-5 watt.

nu zal dit op zijn piek max max 100 watt opleveren.
Dat piek vermogen haal je enkel als er 1000W/m² zonne energie op instraalt. In BE en NL is dat dus (nagenoeg) nooit het geval ](*,) .

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Aansluiten omvormer (12v 230v) op zonnepaneel

Ik vind dit meer iets voor elektrotechniek, en dus daarheen verhuisd.
In het tweede geval zal het volgens mij ook niet gaan omdat je geen constante spanning uit je panelen krijgt. Enkel bij volle zon komt daar een constante spanning uit, bij de minste bewolking gaat die spanning pijlsnel naar beneden.
Dit is een misvatting: De spanning van een zonnepaneel is juist over een breed gebied vrij constant. Het is pas beneden een vrij laag niveau van instraling dat die spanning duidelijk daalt. Het is de stroomsterkte die varieert met de instraling.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Aansluiten omvormer (12v 230v) op zonnepaneel

De eerste vraag die bij me opkwam: waarom wil je op een scooter de spanning omvormen naar 230V AC? Lijkt mij tamelijk nutteloos.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Aansluiten omvormer (12v 230v) op zonnepaneel

Dit is een misvatting: De spanning van een zonnepaneel is juist over een breed gebied vrij constant. Het is pas beneden een vrij laag niveau van instraling dat die spanning duidelijk daalt. Het is de stroomsterkte die varieert met de instraling.
Voor zover mijn begrip van zonnecellen strekt en waarschijnlijk niet terzake voor dit topic...

De open spanning is vrij constant; de belaste spanning verandert erg met de afgenomen stroom. Het is volgens mij het beschikbare vermogen dat afhankelijk is van de instraling. De stroom is afhankelijk van de belasting niet rechtstreeks van de instraling.

Daarom hebben de meeste (alle?) omvormers een MPP (Maximum Power Point) regeling. Door de opgenomen stroom aan te passen "zoekt" men het punt waar het grootste vermogen (U x I) uit de panelen gehaald kan worden.

Terzake...

Mij lijkt het efficiënter om de stroom uit de zonnepanelen rechtstreeks naar de batterij(en) te sturen zonder de inefficiënte omzettingen. Dan heb je ook minder "ballast" aan boord. Het laden moet uiteraard volgens de regels van de kunst gebeuren.
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 473

Re: Aansluiten omvormer (12v 230v) op zonnepaneel

De eerste vraag die bij me opkwam: waarom wil je op een scooter de spanning omvormen naar 230V AC? Lijkt mij tamelijk nutteloos.
Omdat hij zijn "geweldige acculader" (zoals de TS zelf schreef) voor de LiFePo4 48v accu wilt gebruiken.
Daarom hebben de meeste (alle?) omvormers een MPP (Maximum Power Point) regeling. Door de opgenomen stroom aan te passen "zoekt" men het punt waar het grootste vermogen (U x I) uit de panelen gehaald kan worden.
Neem van mij maar aan dat alle PV omvormers een MPP tracker hebben. Het is hier namelijk de bedoeling maximum vermogen om te zetten nietwaar, ongeacht I en U heb je maximum power nodig.
Mij lijkt het efficiënter om de stroom uit de zonnepanelen rechtstreeks naar de batterij(en) te sturen zonder de inefficiënte omzettingen. Dan heb je ook minder "ballast" aan boord. Het laden moet uiteraard volgens de regels van de kunst gebeuren.
Dat "volgens de regels van de kunst" zal er volgens mij niet in zitten omwille van onregelmatig beschikbaar vermogen uit een zonnepaneel ](*,)

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Aansluiten omvormer (12v 230v) op zonnepaneel

Dat "volgens de regels van de kunst" zal er volgens mij niet in zitten omwille van onregelmatig beschikbaar vermogen uit een zonnepaneel ](*,)
Toch kan dat best meevallen. Eén mogelijke manier om dat te doen is met een Constante Spanning/Constante Stroom lader. In dit geval, vanwege de beperkte energietoevoer, wordt dat dan een Maximum Spanning/Maximum Stroom versie. ;)

Het algemene idee is dat de laadspanning niet boven de maximale eindspanning van de accu's mag gaan en dat de maximale stroom niet boven nC mag gaan. Dat is eenvoudig op te lossen met een spanningsregelaar en bijpassende stroombegrenzing. De L200van ST bijvoorbeeld is hiervoor erg geschikt en ST heeft een standaard schema gedocumenteerd. Bovendien kan je met een kleine truuk de laadstroom verlagen als de accu's helemaal opgeladen zijn.

Als de energie van het paneel te laag wordt zal de lader gewoon met minder stroom of helemaal niet laden.
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 3

Re: Aansluiten omvormer (12v 230v) op zonnepaneel

bedankt voor alle reacties:)

Over welke omvormer hebben we het hier: a) een omvormer gebruikt in de PV wereld om zonneenergie op het net te steken of b) een omvormer die 12Vdc naar 230Vac omzet (ook wel eens wisselrichter genoemd) veel gebruikt in auto's en boten om toch maar 230Vac aan boord te hebben?



Een wisselrichter bijvoorbeeld een 300/600 watt


Om het maximum vermogen uit een zonnepaneel te halen moet je een "MPP tracker" hebben.

Kort gezegd, het is niet bij maximum spanning dat je maximum vermogen hebt. Je moet dus een electronsiche unit hebben die I en U zodanig regelt dat je maximum vermogen uit je paneel haalt.

Is dit niet meer nodig bij een “huiselijk” systeem?

Dat piek vermogen haal je enkel als er 1000W/m² zonne energie op instraalt. In BE en NL is dat dus (nagenoeg) nooit het geval.

Hoe kan je dat beoordelen zonder de oppervlakte van de zonnecel te weten?

(15 bij 15 cm)


Het algemene idee is dat de laadspanning niet boven de maximale eindspanning van de accu's mag gaan en dat de maximale stroom niet boven nC mag gaan. Dat is eenvoudig op te lossen met een spanningsregelaar en bijpassende stroombegrenzing. De L200 van ST bijvoorbeeld is hiervoor erg geschikt en ST heeft een standaard schema gedocumenteerd. Bovendien kan je met een kleine truuk de laadstroom verlagen als de accu's helemaal opgeladen zijn.

Als de energie van het paneel te laag wordt zal de lader gewoon met minder stroom of helemaal niet laden.

Al deze problemen dacht ik op te lossen door er een wisselrichter tussen te zetten (welke tussen 10 en 15v werkt en dan een betrouwbare 230v levert. En mijn oplader die naja gewoon goed werkt, zelf afslaat en betrouwbaar is daarop aan te sluiten.

Natuurlijk sta ik overal voor open vooral als het simpel, betrouwbaar en een goed rendement levert.

Bestaan er geen opladers die werken op 12v van een zonnepaneel en een accu van 48v kunnen opladen? Zonder een minimale benodigde stroom... Dat zou veel schelen in rendement en gedoe..

Ik heb ze alleen niet kunnen vinden

Berichten: 473

Re: Aansluiten omvormer (12v 230v) op zonnepaneel

Is dit niet meer nodig bij een “huiselijk” systeem?
Elke omvormer voor een PV installatie heeft intern een MPP tracker zitten.

Wanneer hij dat niet heeft, dan wordt niet het maximum DC vermogen omgezet naar AC.
rolandl schreef:Dat piek vermogen haal je enkel als er 1000W/m² zonne energie op instraalt. In BE en NL is dat dus (nagenoeg) nooit het geval.

Hoe kan je dat beoordelen zonder de oppervlakte van de zonnecel te weten?

(15 bij 15 cm)
Het vermogen van een zonnepannel, vb 123Wpiek, is altijd opgegeven bij een instraling van 1000W/m² door de zon.

Dat is trouwens ook het maximum die op aarde kan voorkomen, namelijk op de evenaar bij een loodrechte instraling.

Vandaar dat ik zei dat je hier in BE en NL zéér zéér zelden aan die 1000W/m² komt ](*,)
Al deze problemen dacht ik op te lossen door er een wisselrichter tussen te zetten (welke tussen 10 en 15v werkt en dan een betrouwbare 230v levert. En mijn oplader die naja gewoon goed werkt, zelf afslaat en betrouwbaar is daarop aan te sluiten.
Heb je al de wisselrichter? Heb je al de zonnepanelen?

Indien ja:

Sluit deze dan maar eens aan elkaar aan en sluit een 230Vac/100W lamp aan op de wisselrichter.

Zet het paneel buiten (in de zon) en bepaal of je lamp continu met 100W blijft branden.

Op die manier zal je weten in welke gevallen je wisselrichter weigert te functioneren, maw wanneer het paneel te weinig spanning, vermogen levert.

Berichten: 3

Re: Aansluiten omvormer (12v 230v) op zonnepaneel

okee bedankt voor de reactie.

Ik heb deze onderdelen helaas (nog) niet.

als iemand nog een toevoeging heeft, graag

Reageer