Foto elektrisch effect

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 15

Foto elektrisch effect

Beste mensen,

Mijn profielwerkstuk gaat over het foto elektrisch effect.

Eerst wil ik de theorie van het effect bestuderen en kijken wat er gebeurt als je wat verandert. (de theoretische kant dus) Daarna wil ik het in de praktijk doen, en dan de eventuele verschillen met elkaar vergelijken.

In de opstelling om het foto elektrisch effect te bewijzen, zitten twee (metalen?) platen. Kunnen deze platen vervangen worden door platen van een andere stof? Of is het een bepaald soort plaat dat alleen die elektronen loslaat?

Dan heb ik nog een vraag. De invalshoek waarmee de lichtbundel op een van de platen schijnt, maakt dat nog een verschil in de hoeveelheid elektronen die er vrij komen? lijkt mij onlogisch, want je stuurt er evenveel fotonen op af. Of heb ik dat helemaal mis?

Mvg,

Christian
De natuurkundige is voor atomen het middel om over atomen te denken.

Berichten: 27

Re: Foto elektrisch effect

Ja dat maakt uit. Zo zal zink eerder elektronen loslaten dan bijvoorbeeld koper.

Volgens mij staan die gegevens ook in de Binas?

Kijk ook eens op Virtueel practicum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Foto elektrisch effect

Of is het een bepaald soort plaat dat alleen die elektronen loslaat?
Niet om het een of ander, maar na lezing van om het even welk bedenkbaar fatsoenlijk stuk literatuur over het foto-elektrisch effect (en dan hoef je écht nog niet diep de wetenschappelijke onderzoeken in te duiken, een hoofdstukje uit een vwo-plus schoolboek is al voldoende) zou je deze vraag écht niet meer hoeven te stellen.
Eerst wil ik de theorie van het effect bestuderen
Kijk, doe dat dan eerst even, en kom dan met vragen over wat je er niet van begrijpt. Begrijp me niet verkeerd, we willen met alle plezier helpen, maar dingen gaan vertellen die in elk fatsoenlijk schoolboek zouden moeten staan lijkt me wat zinloze bezigheid. Da's beiderzijds verloren energie.
Dan heb ik nog een vraag. De invalshoek waarmee de lichtbundel op een van de platen schijnt, maakt dat nog een verschil in de hoeveelheid elektronen die er vrij komen? lijkt mij onlogisch, want je stuurt er evenveel fotonen op af. Of heb ik dat helemaal mis?
Kijk eens of die vraag nog overeind staat als je literatuuronderzoek is afgerond. Daarover vind je vast vrij weinig in een schoolboek, dus dat zou tegen die tijd een nog steeds interessante vraag kunnen zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: Foto elektrisch effect

@bobrommelkop

Dankuwel voor de tip!

@Jan van de Velde

Sorry voor de verspreking, ik heb mij al helemaal verdiept in het effect. Ik weet bijna helemaal hoe het werkt. Bovendien lijkt het me een beetje onlogisch dat als ik met zo'n gedetailleerde vraag als de invalshoek kom niet de theorie en veel eromheen bestudeerd heb.

Ik ben nu bezig met een stukje onderzoek, juist dan komen er vragen op. En aangezien ik in verscheidene vwo-boeken heb doorgelezen (ikzelf zit in de examenklas van de Havo) over het begrip licht, maar niet over het effect zelf, moet ik het dus doen met de informatie die op internet staat. Die is niet altijd goed begrijpbaar, ook al is de helft in het engels.

Ook is het zo dat ik wel eens een dipje heb in mijn geheugen, waardoor ik niet alles herinner van mijn vorige jaartjes natuurkunde en scheikunde.

Maar dan stel ik dus nu de vraag: De invalshoek waarmee de lichtbundel op een van de platen schijnt, maakt dat nog een verschil in de hoeveelheid elektronen die er vrij komen? lijkt mij onlogisch, want je stuurt er evenveel fotonen op af. Of heb ik dat helemaal mis?

Christian
De natuurkundige is voor atomen het middel om over atomen te denken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Foto elektrisch effect

ik heb mij al helemaal verdiept in het effect. Ik weet bijna helemaal hoe het werkt.
@bobrommelkop

Dankuwel voor de tip!
Als je die tip nog nodig had is "verdiept" een evidente overschatting. Dan kan het niet anders of je literatuuronderzoek vertoont zware manco's. Het feit dat je een best interessante vraag stelt over een schuin invallende lichtstraal is niet noodzakelijk een bewijs van goede voorbereiding.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer