Springen naar inhoud

Formule omzetten

• Log in om te kunnen reageren

Elexxior

Elexxior

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 oktober 2010 - 18:04

Beste allemaal,

ik zit met een simpele opdracht waar ik om een of andere reden niet uit kom. Mijn kennis over logaritmen is in mijn hoofd helemaal scheef gaan zitten haha. Zouden jullie deze voor me kunnen oplossen?

Geplaatste afbeelding

Vriendelijk bedankt,

J

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 06 oktober 2010 - 07:48

De volgende vergelijkingen zijn equivalent:

LaTeX

LaTeX
LaTeX

Als je ze niet kan onthouden, neem dan een getallenvoorbeeld, zoals 10^3=1000 of 2^3=8. Overgens, als er voor log geen getal staat zoals bij mij, dan wordt de 10 logaritme verondersteld.

Veranderd door bessie, 06 oktober 2010 - 07:49

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 oktober 2010 - 09:23

Overgens, als er voor log geen getal staat zoals bij mij, dan wordt de 10 logaritme verondersteld.

Opmerking terzijde: in wiskundige context wordt hiermee vaak de natuurlijke logaritme bedoeld (grondtal e).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Elexxior

Elexxior

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2010 - 14:14

Hmm, ik heb nu zoiets bedacht:

Geplaatste afbeelding

Kom ik in de buurt?

Veranderd door Elexxior, 06 oktober 2010 - 14:29

• Gast

Geplaatst op 06 oktober 2010 - 17:05

Opmerking terzijde: in wiskundige context wordt hiermee vaak de natuurlijke logaritme bedoeld (grondtal e).

Pardon? In Nederland is de natuurlijke logaritme gewoon ln. Als er log staat wordt bedoeld de 10 log. Ik kanniet voor Vlamingen spreken.
@Elexcior: jouw oplossing lijkt mij juist.

Elexxior

Elexxior

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2010 - 17:13

Heeft bessie gelijk betreffende mijn aanpak + antwoord?

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2463 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2010 - 18:49

@Elexxior: Je berekening is correct.

Veranderd door mathreak, 06 oktober 2010 - 18:51

"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 oktober 2010 - 20:16

Pardon? In Nederland is de natuurlijke logaritme gewoon ln. Als er log staat wordt bedoeld de 10 log. Ik kanniet voor Vlamingen spreken.

Ik heb het zeker niet alleen over Vlaanderen. Ook in Vlaanderen is ln overigens gebruikelijk voor de natuurlijke logaritme, maar: in (theoretischere) wiskundige context gebruikt men ook vaak log voor de natuurlijke logaritme. Dat komt omdat voor de wiskundige, de natuurlijke logaritme eigenlijk de 'interessantste' (meest gebruikte) is, niet die in grondtal 10. Het is wat verwarrend en daar kan ik ook niets aan doen, ik merk het dus maar op als waarschuwing: in sommige wiskundige werken kan je 'log' tegenkomen voor de natuurlijke logaritme (zie bv. ook hier).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

• Gast

Geplaatst op 07 oktober 2010 - 09:32

Uit je voorbeeld wordt het mij geloof ik duidelijk, want ik ben inderdaad in Engelstalige (Amerikaanse) boeken die notatie tegengekomen. Maar in Nederlandse (misschien ook duitse?) kan ik me het niet herinneren ooit gezien te hebben.
Is ln niet bedoeld als logaritme naturel, dus van oorsprong Frans?

We zijn nu wel een beetje off-topic maar misschien kan het nog net?

Math-E-Mad-X

Math-E-Mad-X

• >1k berichten
  • 2383 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2010 - 12:07

De 10-log wordt eigenlijk helemaal nooit gebruikt, simpelweg omdat er geen praktische reden voor is. De enige plek waar je de 10 log wel tegenkomt is op de middelbare school, omdat het principe van de logaritme gewoon wat duidelijker uit te leggen is met behulp van de 10-log.

In alle andere situaties betekent log dus vrijwel altijd de natuurlijke logaritme (In de informatica gebruikt men ook de 2-log, maar dat wordt dan wel duidelijk aangegeven).
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

ZVdP

ZVdP

• >1k berichten
  • 2097 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 oktober 2010 - 14:50

De enige plek waar je de 10 log wel tegenkomt is op de middelbare school

In de elektronica en telecommunicatie word je overspoeld met 10log's onder de vorm van dB's.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower
Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Math-E-Mad-X

Math-E-Mad-X

• >1k berichten
  • 2383 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2010 - 11:11

In de elektronica en telecommunicatie word je overspoeld met 10log's onder de vorm van dB's.

Ah, you're right, helemaal vergeten ](*,)
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures