Springen naar inhoud

[Scheikunde] Vraagje over reactievergelijking

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 07 september 2005 - 19:42

4de Klas Scheikunde..

We hebben in de derde klas geleerd dat als je water electroliseerd:
Water --> Waterstof + zuurstof
Met als reactie schema H,o --> H + O

We hebben nu geleerd ( naja ik wist het al xD) dat het

H2O ---> H2 + O2 is

Want zuurstof en Waterstof (en ook chloor, fluor brooom stikstof en jood) Komen altijd voor met 2 atomen...

Water is H2O en geen H2O2 dus haal je er een extra Waterstof molecuul bij... (dus 2 waterstof Atomen)

Dus wordt het:

2H2 (2 waterstof moleculen, dus 4 waterstof atomen) + O2 ( 1 zuurstof molecuul, dus 2 zuurstof atomen) ---> 2HO2 ( 2 water moleculen)

Dit is allemaal duidelijk...

We kregen opgaven waarbij we zelf de getallen moesten invullen.. Zoals:

P + O2 --> P2O5
1 Fosfor Atoom + 2 Zuurstom atomen ---> 2 Fosfor atomen,5 zuurstof atomen
Wordt dus:
2P ( 2 fosfor atomen) + 5O2 (5 zuurstof moleculen Dus 10 Zuurstof Atomen) --> 2 P2O5

Ik hoop dat jullie het nog snappen :shock:
Nu mijn probleem de laatste opgave:

C + CO --> CO2
1 koolstof atoom + 1 Koolstofmonoxide Molecuul ( 1 koolstof atoom en 1 Zuurstof atoom) --> Moeten een Koolstof Dioxide molecuul vormen ( 1 koolstof atoom en 2 Zuurstof atoom...

Ik kom hier niet uit... Wat ik ook vermeer, ik blijf altijd te veel koolstof atomen over houden... Help..

Volgens mijn leraar moet het lukken..

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

caspervdw

caspervdw

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 september 2005 - 20:20

Dit kan niet, je moet links uiteindelijk meer O dan C krijgen, maar dat kan je nooit krijgen, omdat als je meer O links maakt, er gelijk ook meer C komt. Weet je zeker dat je de vraag goed hebt overgenomen?
Bijvoorbeeld O2 + CO -> CO2 kan wel

• Gast

Geplaatst op 07 september 2005 - 20:24

Dit kan niet, je moet links uiteindelijk meer O dan C krijgen, maar dat kan je nooit krijgen, omdat als je meer O links maakt, er gelijk ook meer C komt. Weet je zeker dat je de vraag goed hebt overgenomen?
Bijvoorbeeld O2 + CO -> CO2 kan wel

idd.. ik heb het al vaak geprobeerd.. maar wat je ook vermeerderd.. je krijgt altijd meer C's maar het schijnt echt te kunnen :S :s
*Schupt Scheikunde leraar*

Belgjm

Belgjm

• >100 berichten
  • 186 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 september 2005 - 20:24

Kijk nog eens goed naar deze reactievergelijking , er is blijkbaar een foutje ingeslopen.

2P ( 2 fosfor atomen) + 5O2 (5 zuurstof molekulen Dus 10 Zuurstof Atomen) --> 2 P2O5

Je zal dus 4 fosforatomen nodig hebben

• Gast

Geplaatst op 07 september 2005 - 20:43

Kijk nog eens goed naar deze reactievergelijking , er is blijkbaar een foutje ingeslopen.

2P ( 2 fosfor atomen) + 5O2 (5 zuurstof moleculen Dus 10 Zuurstof Atomen) --> 2 P2O5

Je zal dus 4 fosforatomen nodig hebben

Oeps.. overtyp foutje ... Maar over mijn vraag.. --> Ik moet morgen gewoon mijn Scheikunde leraar in elkaar slaan totdat hij het antwoord zegt... xD

Belgjm

Belgjm

• >100 berichten
  • 186 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 september 2005 - 20:52

Maar over mijn vraag.. --> Ik moet morgen gewoon mijn Scheikunde leraar in elkaar slaan totdat hij het antwoord zegt... xD

:?: Dat kan je inderdaad doen, maar ik zie dat je nog maar in het vierde jaar zit. Je kan er dus nog 2 jaar "last" van hebben hť ! :shock:

Maar als hij deze vergelijking kan laten kloppen , post je dan hier even het resultaat ...

• Gast

Geplaatst op 07 september 2005 - 21:13

kijk een op
http://users.telenet...ekje/chemie.htm
daar vind je een eduhoekje met oefeningen die je kunnen helpen

• Gast

Geplaatst op 08 september 2005 - 16:13

kijk een op  
http://users.telenet...ekje/chemie.htm
daar vind je een eduhoekje met oefeningen die je kunnen helpen

Bedankt :shock:

Stomme leraar.. ik zeg nog tegen em in de les: Meneer weet u zeker dat dat 2tje goed staat??? --> Zegtie Ja, heb toch eens vertrouwen in me...

Deze les: Oeps ik heb een foutje gemaakt...

het moest C + Co2 --> Co zijn

Stomme leraar... dit gaan een hele hoop explosieve proefjes worden om het goed te maken >_<

pdeblij

pdeblij

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 september 2005 - 21:34

Op een gegeven momment zeg je :

P + O2 --> P2O5
Wordt dus:

Ik zou hier toch nog even over na gaan denken, want dit klopt niet. Hoezo doe je ineens 2P? Na de reactie heb je er 4 ! je mist dus 2 atomen :shock:. Alles voor de reactie is gelijk aan alles na de reactie. De reactie P + O2 --> P2O5 word dan niet 4P + 5O2 --> 2P2O5

Of zit ik er naast ?

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 september 2005 - 22:00

Op een gegeven momment zeg je :

P + O2 --> P2O5  
Wordt dus:  
2P ( 2 fosfor atomen) + 5O2 (5 zuurstof molekulen Dus 10 Zuurstof Atomen) --> 2 P2O5  

Ik zou hier toch nog even over na gaan denken, want dit klopt niet. Hoezo doe je ineens 2P? Na de reactie heb je er 4 ! je mist dus 2 atomen :shock:. Alles voor de reactie is gelijk aan alles na de reactie. De reactie P + O2 --> P2O5 word dan niet 4P + 5O2 --> 2P2O5

Of zit ik er naast ?

Nee je zit er niet naast, maar als je het topic gelezen had had je gezien dat Belgjm het al had verbeterd. :wink:
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures