[Scheikunde] Vraagje over reactievergelijking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[Scheikunde] Vraagje over reactievergelijking

4de Klas Scheikunde..

We hebben in de derde klas geleerd dat als je water electroliseerd:

Water --> Waterstof + zuurstof

Met als reactie schema H,o --> H + O

We hebben nu geleerd ( naja ik wist het al xD) dat het

H2O ---> H2 + O2 is

Want zuurstof en Waterstof (en ook chloor, fluor brooom stikstof en jood) Komen altijd voor met 2 atomen...

Water is H2O en geen H2O2 dus haal je er een extra Waterstof molekuul bij... (dus 2 waterstof Atomen)

Dus wordt het:

2H2 (2 waterstof molekulen, dus 4 waterstof atomen) + O2 ( 1 zuurstof molekuul, dus 2 zuurstof atomen) ---> 2HO2 ( 2 water molekulen)

Dit is allemaal duidelijk...

We kregen opgaven waarbij we zelf de getallen moesten invullen.. Zoals:

P + O2 --> P2O5

1 Fosfor Atoom + 2 Zuurstom atomen ---> 2 Fosfor atomen,5 zuurstof atomen

Wordt dus:

2P ( 2 fosfor atomen) + 5O2 (5 zuurstof molekulen Dus 10 Zuurstof Atomen) --> 2 P2O5

Ik hoop dat jullie het nog snappen :shock:

Nu mijn probleem de laatste opgave:

C + CO --> CO2

1 koolstof atoom + 1 Koolstofmonoxide Molekuul ( 1 koolstof atoom en 1 Zuurstof atoom) --> Moeten een Koolstof Dioxide molekuul vormen ( 1 koolstof atoom en 2 Zuurstof atoom...

Ik kom hier niet uit... Wat ik ook vermeer, ik blijf altijd te veel koolstof atomen over houden... Help..

Volgens mijn leraar moet het lukken..

Berichten: 19

Re: [Scheikunde] Vraagje over reactievergelijking

Dit kan niet, je moet links uiteindelijk meer O dan C krijgen, maar dat kan je nooit krijgen, omdat als je meer O links maakt, er gelijk ook meer C komt. Weet je zeker dat je de vraag goed hebt overgenomen?

Bijvoorbeeld O2 + CO -> CO2 kan wel

Re: [Scheikunde] Vraagje over reactievergelijking

caspervdw schreef:Dit kan niet, je moet links uiteindelijk meer O dan C krijgen, maar dat kan je nooit krijgen, omdat als je meer O links maakt, er gelijk ook meer C komt. Weet je zeker dat je de vraag goed hebt overgenomen?

Bijvoorbeeld O2 + CO -> CO2 kan wel


idd.. ik heb het al vaak geprobeerd.. maar wat je ook vermeerderd.. je krijgt altijd meer C's maar het schijnt echt te kunnen :S :s

*Schupt Scheikunde leraar*

Berichten: 186

Re: [Scheikunde] Vraagje over reactievergelijking

Kijk nog eens goed naar deze reactievergelijking , er is blijkbaar een foutje ingeslopen.
2P ( 2 fosfor atomen) + 5O2 (5 zuurstof molekulen Dus 10 Zuurstof Atomen) --> 2 P2O5
Je zal dus 4 fosforatomen nodig hebben

Re: [Scheikunde] Vraagje over reactievergelijking

Belgjm schreef:Kijk nog eens goed naar deze reactievergelijking , er is blijkbaar een foutje ingeslopen.
2P ( 2 fosfor atomen) + 5O2 (5 zuurstof molekulen Dus 10 Zuurstof Atomen) --> 2 P2O5
Je zal dus 4 fosforatomen nodig hebben
Oeps.. overtyp foutje ... Maar over mijn vraag.. --> Ik moet morgen gewoon mijn Scheikunde leraar in elkaar slaan totdat hij het antwoord zegt... xD

Berichten: 186

Re: [Scheikunde] Vraagje over reactievergelijking

Maar over mijn vraag.. --> Ik moet morgen gewoon mijn Scheikunde leraar in elkaar slaan totdat hij het antwoord zegt... xD
:?: Dat kan je inderdaad doen, maar ik zie dat je nog maar in het vierde jaar zit. Je kan er dus nog 2 jaar "last" van hebben hé ! :shock:

Maar als hij deze vergelijking kan laten kloppen , post je dan hier even het resultaat ...

Re: [Scheikunde] Vraagje over reactievergelijking

kijk een op

http://users.telenet.be/wiskundehoekje/chemie.htm

daar vind je een eduhoekje met oefeningen die je kunnen helpen

Re: [Scheikunde] Vraagje over reactievergelijking

Anonymous schreef:kijk een op  

http://users.telenet.be/wiskundehoekje/chemie.htm

daar vind je een eduhoekje met oefeningen die je kunnen helpen
Bedankt :shock:

Stomme leraar.. ik zeg nog tegen em in de les: Meneer weet u zeker dat dat 2tje goed staat??? --> Zegtie Ja, heb toch eens vertrouwen in me...

Deze les: Oeps ik heb een foutje gemaakt...

het moest C + Co2 --> Co zijn

Stomme leraar... dit gaan een hele hoop explosieve proefjes worden om het goed te maken >_<

Berichten: 29

Re: [Scheikunde] Vraagje over reactievergelijking

Op een gegeven momment zeg je :

We kregen opgaven waarbij we zelf de getallen moesten invullen.. Zoals:

P + O2 --> P2O5

1 Fosfor Atoom + 2 Zuurstom atomen ---> 2 Fosfor atomen,5 zuurstof atomen

Wordt dus:

2P ( 2 fosfor atomen) + 5O2 (5 zuurstof molekulen Dus 10 Zuurstof Atomen) --> 2 P2O5

Ik zou hier toch nog even over na gaan denken, want dit klopt niet. Hoezo doe je ineens 2P? Na de reactie heb je er 4 ! je mist dus 2 atomen :shock: . Alles voor de reactie is gelijk aan alles na de reactie. De reactie P + O2 --> P2O5 word dan niet 4P + 5O2 --> 2P2O5

Of zit ik er naast ?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Scheikunde] Vraagje over reactievergelijking

pdeblij schreef:Op een gegeven momment zeg je :

We kregen opgaven waarbij we zelf de getallen moesten invullen.. Zoals:  

P + O2 --> P2O5  

1 Fosfor Atoom + 2 Zuurstom atomen ---> 2 Fosfor atomen,5 zuurstof atomen  

Wordt dus:  

2P ( 2 fosfor atomen) + 5O2 (5 zuurstof molekulen Dus 10 Zuurstof Atomen) --> 2 P2O5  

Ik zou hier toch nog even over na gaan denken, want dit klopt niet. Hoezo doe je ineens 2P? Na de reactie heb je er 4 ! je mist dus 2 atomen :shock: . Alles voor de reactie is gelijk aan alles na de reactie. De reactie P + O2 --> P2O5 word dan niet 4P + 5O2 --> 2P2O5

Of zit ik er naast ?
Nee je zit er niet naast, maar als je het topic gelezen had had je gezien dat Belgjm het al had verbeterd. :wink:
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer