Springen naar inhoud

Kringintegraal nul

• Log in om te kunnen reageren

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 oktober 2010 - 22:10

Hoi,

Het hoort eigenlijk basiskennis te zijn, maar toch weet ik het niet ](*,) dus:hier komt mijn vraag:

"Wat is de betekenis van een kringintegraal gelijk aan nul?" En meteen ook: heeft iemand hier een (natuurkundig) voorbeeldje van?

Het spijt me dat ik zelf zo weinig aanbreng, maar ik zit er een beetje mee in de knoei...

Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 05 oktober 2010 - 22:45

Als we een positieve elektrische puntlading q+ nemen, dan is het elektrische veld van deze lading radiaal naar buiten toe gericht.
scan0001.jpg
Als we dan de kringintegraal nemen van de elektrische veldsterkte langs een gesloten kring ( zie de rode curve op de afbeelding) , dan komen we op nul uit. Dit is een direkt gevolg van het feit dat het elektrische veld van zo'n puntlading een zogenaamd conservatief vectorveld is.
Stel dat punt A een elektrische potentiaal heeft van +5 volt , en punt B een potentiaal van +2 Volt . Door nu te integreren linksom van punt A naar punt B , krijgen we het potentiaalverschil tussen punt A en punt B. In dit geval +3 Volt
Integreren we nu rechtsom van punt B naar punt A dan krijgen we een potentiaal verschil van -3 Volt .

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 oktober 2010 - 23:43

Dank je! Je tekening is opnieuw erg verduidelijkend!
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 oktober 2010 - 09:21

Wiskundig: een kringintegraal is een lijnintegraal (functie over een kromme integreren, scalair of vectorieel) die over een gesloten pad loopt. Fysische interpretatie kan bv. ook een arbeid zijn, ondervonden door een deeltje in een krachtveld wanneer het een bepaald pad volgt. Als die arbeid 0 is over elke gesloten kromme (dus elke kringintegraal), dan is dat krachtveld conservatief.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 oktober 2010 - 19:53

Dank je voor de toevoeging!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures