Zwarte gaten en Kale toppen

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Zwarte gaten en Kale toppen

Zwarte gaten <==> Kale toppen.

Ik vroeg me af,

Als er zwarte gaten bestaan die ontstaan door imploderen van zeer grote sterren.

Is het dan ook niet mogelijk dat er zgn. "Kale toppen" bestaan?

Hiermee bedoel ik plekken die zo afwezig zijn van enige gravitatie, dat tijd en ruimte als het ware de "andere" kant opgaat. Er wordt wel eens bij zwarte gaten een vergelijk gemaakt met een veld Tijd/ruimte waarin het zwarte gat een enorme deuk duwt. Dit zou je dan ook kunnen omdraaien, "Kale toppen" trekken een enorme top.

In deze vergelijk gaat ook de zgn. "gravitatielensen" op.

Bij zwarte gaten werkt dit gegeven als een positieve lens, dit zou voor een "Kale top" een negatieve lens zijn, d.w.z. dat alle sterrenstelsels die erachter staan als het ware verder weg lijken dan ze werkelijk zijn. Tevens zou het de lege plekken die in het universum gevonden zijn, verklaren. Ik doel hier op de zgn. "grote leegtse" die tussen sterrenstelsels zijn gevonden.

Waar het bij zwarte gaten zo is dat tijd er steeds langzamer gaat, zou het bij de "kale toppen" moeten zijn dat tijd er steeds sneller zou gaan. Ook stel ik me voor dat "kale toppen"zichzelf in stand kunnen houden omdat alle materie die er in de buurt komt geen enkele aantrekkingskracht meer voelen vanuit de "kale top" en zodoende altijd een andere kracht zullen ondervinden. Op deze wijze kan een "kale top" zichzelf instand houden en zich zelfs uitbreiden.

Ik realiseer me dat dit muizenissen zijn, maar ben toch nieuwsgierig naar jullie reactie.
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Zwarte gaten en Kale toppen

Dat is wel een interessante theorie. Ik denk dat die kale toppen overal zijn, waar geen massa is, en dus ook geen aantrekkingskracht. Dan wordt je vanzelf naar een massa toegetrokken. Dat zou je dan ook kunnen zien als van de top afglijden.

_________________

May you be forever young

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: Zwarte gaten en Kale toppen

Precies, maar zoals met zwarte gaten zou je dit ook in het extreme kunnen doortrekken. Ik denk zelf dat het verschil tussen de zuigende werking van een zwart gat ook op gaat bij een "kale top" dus eigenlijk een afstotende werking ervan uit gaat. Te vergelijken met een zeepdruppel in een pan met vet. :wink:
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Berichten: 259

Re: Zwarte gaten en Kale toppen

Woodstock: er zit een fout in je redenering: er is altijd wel enige zwaartekracht al was het alleen maar omdat er wel één deeltje toevallig dichter bij de andere komt. Wel heb je punten die enige sabiliteit hebben tussen twee massas waarbij de zwaartekrachten van beide lichamen elkaar opheffen, dit zijn de zgn. Lagrangepunten.

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: Zwarte gaten en Kale toppen

Daar heb je wel een punt arjesara,

Maar nét zo toevallig van die twee deeltjes kan het ook dat het niet zo is. Het ene deeltje krijgt op dát moment nét iets meer kracht de andere kant op. Ook kan het zo zijn dat doordat de twee deeltjes elkaar aantrekken, ze op een andere plek ervoor zorgen dat de "kale top" hoger wordt.

Mij gaat het er om;

In hoeverre dit gegeven tot het extreme zou kunnen doorgaan?

Er zijn voor het ontstaan van zwarte gaten ook byzondere omstandigheden nodig. Trouwens, door die zwarte gaten wordt materie natuurlijk wel steeds meer naar één punt getrokken, met alle gevolgen vandien.
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Re: Zwarte gaten en Kale toppen

Kale toppen bestaan niet (toch niet in de theorie waar zwarte gaten bestaan)!

Zwarte gaten worden beschreven in de algemene relativiteitstheorie (zeg maar DE gravitatietheorie die tot op heden nog steeds zeer goed blijkt te kloppen).

In deze theorie is het zo dat massa/energie de ruimtetijd (een woord) kromt, extreem zware obkjecten krommen de ruimte zo hard dat er een zwart gat onstaat (zoals een knikker op een rubber vel).

Afwezigheid van massa betekent echter GEEN kromming, dus een vlakte en zeker geen top.

Berichten: 259

Re: Zwarte gaten en Kale toppen

Daar heb je wel een punt arjesara,
mooi, voeg ik ook nog niets nuttigs toe aan dit forum 8)
Maar nét zo toevallig van die twee deeltjes kan het ook dat het niet zo is. Het ene deeltje krijgt op dát moment nét iets meer kracht de andere kant op. Ook kan het zo zijn dat doordat de twee deeltjes elkaar aantrekken, ze op een andere plek ervoor zorgen dat de "kale top" hoger wordt.

Mij gaat het er om;

In hoeverre dit gegeven tot het extreme zou kunnen doorgaan?
Ach, de deeltjesruimte in het heelal tussen twee melkwegstelsels is relatief leeg van deeltjes (nog steeds miljoenen per m3) dus er zijn altijd wel deeltjes die elkaar aan kunnen trekken. Echter, het is ook een kwestie van op welke schaal kijk je. In principe heeft dit iets weg van het, misschien jou bekende, "omtrek van Engeland-probleem" uit de chaostheorie. Afhankelijk van of je kijkt per m3, per mm3 of per nm3 krijg je een andere deeltjesdichtheid en dus een andere aantrekking.
Er zijn voor het ontstaan van zwarte gaten ook byzondere omstandigheden nodig. Trouwens, door die zwarte gaten wordt materie natuurlijk wel steeds meer naar één punt getrokken, met alle gevolgen vandien.
Neehee, een bekend misverstand is dat een zwart gat een puntvormig object is. Een zwart gat heeft een kleine maar zeker een discrete grootte.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Zwarte gaten en Kale toppen

Precies, maar zoals met zwarte gaten zou je dit ook in het extreme kunnen doortrekken.


Even los van het feit of deze toppen nu bestaan of niet, ik denk dat je dat juist niet tot het extreme kunt doortrekken. Je kunt immers wel in theorie zeer veel massa op één plek doen, zodat je een zwart gat krijgt. Maar als een plek eenmaal leeg is, is hij leeg, er is dus geen extreme doortekking mogelijk.

Berichten: 259

Re: Zwarte gaten en Kale toppen

continuumhypothese

Gebruikersavatar
Berichten: 174

Re: Zwarte gaten en Kale toppen

Zuiver theoretisch gezien; als je een "kale top" zou definiëren als het omgekeerde van een zwart gat, dan zal de tijd daar sneller gaan naarmate je dichter de "top" nadert, niet?

Een kale top zou gevormd kunnen worden door anti-zwaartekracht (en dan heb ik het niet over anti-deeltjes), maar dat is nog niet gevonden in het heelal. Materie die anti-zwaartekracht uitoefent zou altijd afstoten en bijgevolg ook de ruimte-tijd op een andere manier krommen (zoals een kale top dus).

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: Zwarte gaten en Kale toppen

Niet voor niets "muizenissen". :wink:

Maar toch verklaart het wel de enorme leegtes die er in het heelal te vinden zijn.

Tevens is (ook theoretisch gezien) een zwart gat ook pas een zwart gat als het nét die ene gram meer materie heeft om het licht niet meer te laten ontsnappen, dat kan ook goed gelden voor "kale toppen."

Wat weten we nou eigenlijk van totale afwezigheid van gravitatie?

Astronauten spreken toch ook niet voor niets over micro-gravitatie?

Stel dat het zou bestaan, waar zou je op moeten letten om dergelijke dingen te kunnen waarnemen?
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Re: Zwarte gaten en Kale toppen

Woodstock,

Zoals ik in een vorige post al zei, manifesteert de afwezigheid van materie/energie (zij veroorzaken de zwaartekracht) zich als een vlakke ruimte.

Het tegengestelde van IETS is niet gelijk aan NIETS. Niets is de afwezigheid van, tegengestelde is iets wat het andere opheft.

Tot op heden zijn er geen algemeen aanvaarde theorieën die een antimassa (is iets anders als antimaterie) beschrijven.[/code]

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: Zwarte gaten en Kale toppen

Het tegengestelde van IETS is niet gelijk aan NIETS. Niets is de afwezigheid van,  tegengestelde is iets wat het andere opheft.


Ja, hier heb je een punt. :shock:
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Berichten: 200

Re: Zwarte gaten en Kale toppen

Stel dat er 1 deeltje zich op een eenzame "top" in het heelal bevind. Dan is de potentiele zwaarte energie van dat deeltje zo goed 0. Als het deeltje van die top afglijdt (en dus dichter bij andere massa's in de buurt komt) , dan wordt zijn potentiele zwaarte energie alleen maar meer negatief. Positief zal de potentiaal nooit worden. Ik zie de ruimte als een laken dat op is gespannen op hoogte 0, door al die massa's erin zakt het laken op al die plekken naar beneden. Maar hoger dan het ophangpunt 0 zal het laken niet komen. Dus de hoogste top in het heelal is op "hoogte 0", en die hoogte vertegenwoordigt een vlakke ruimte zonder gravitatieveld.

(denk aan de formule V=-Gmm/r), V wordt niet positief.

Berichten: 259

Re: Zwarte gaten en Kale toppen

Redenering is mooi Bruce, maar het kan 0 alleen maar assymtotisch naderen en niet exact 0 worden.

Reageer