Zwevende bol

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 199

Zwevende bol

Ik heb voor de lol eens zitten uitrekenen of er een dunne bol van vaste stof zou kunnen zijn die kan zweven (dus lagere dichtheid dan de lucht). Na een paar minuutjes kwam ik tot de volgende conclusie: Als je een diamanten bol neemt met:

-een diameter van 100000 μm (buitenkant)

-een wand van 5 μm dik (dus aan binnenkant)

-met daarin dus een vacüum ruimte (met diameter 99990 μm)

Dan weegt het gevaarte 0,1316 gram, terwijl dat volume aan lucht bij kamertemp. 0,1616 gram weegt.

Reken dat maar eens na! ](*,)

Ik weet echter niet hoeveel druk een 5 μm dikke diamanten wand kan houden :) , maar zoals je ziet kan de bol nog gevult worden met Heliumgas ofzo... Dan is hij nogsteeds lichter dan lucht.

Mocht zo'n diamanten bol gevult met heliumgas nog behoorlijk stevig blijken te zijn, dan is dit misschien een leuke manier om luchtschepen te bouwen in de toekomst. (Er vanuitgaande dat (grote) diamanten maken ooit a piece of cake wordt. ;) )

Berichten: 254

Re: Zwevende bol

Door de zwaartekracht zal hij toch naar beneden vallen...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Zwevende bol

Door de zwaartekracht zal hij toch naar beneden vallen...
Dan vergeet je Archimedes. Ik heb Alkartus' sommetje niet nagerekend, maar in theorie heeft hij perfect gelijk. De vraag of diamant een geschikt materiaal is, is een hele andere. Luchtschepen van gasdicht doek lijken me praktischer. ](*,)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer