Post-mortem proces

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 47

Post-mortem proces

Goedemorgen,

Ik heb een prangende vraag en wel deze:

wat gebeurt er precies in het menselijk lichaam indien een persoon komt te overlijden?

Is het dan zo dat er bepaalde stoffen vrij komen in bv de vorm van hormonen of andere stoffen die in feite een bericht vormen voor de rest van het lichaam ten teken dat het einde daar is?

Ik stel deze vraag mbt post mortem orgaan donatie.

Merk op dat ik geen medische achtergrond heb, maar immidels wel enige kennis heb opgebouwd.

Alvast vriendelijk bedankt.

André

Berichten: 1.116

Re: Post-mortem proces

Post-mortem staat het bloed stil. Als het bloed stil staat krijgen de cellen geen voedingsstoffen en zuurstof meer. Als gevolg daarvan kunnen de cellen hun membraanpotentiaal niet meer handhaven. Dit leidt uiteindelijk tot de dood van alle cellen. Bij de dood van een cel komen er allemaal enzymen in de cellen vrij en worden enzymen geactiveerd die er voor zorgen dat alles in de cellen wordt afgebroken. Langzaam maar zeker vergaat op deze manier het grootste deel van het lichaam. Dit wordt op den duur versterkt door organismen die het lichaam inkomen en zich voeden met de celresten. Etc.

Bij post-mortem orgaandonatie probeer je te voorkomen dat de cellen zo lang geen bloed zien dat ze dood gaan. De cellen gaan namelijk dood wanneer de reserves opgebruikt zijn. Je kunt dit op twee manieren doen: zorgen dat de reserves aangevuld blijven of zorgen dat de cellen minder gebruiken. Het wordt voor zover ik weet altijd op de laatste manier gedaan. Het orgaan wordt zo snel mogelijk uit het lichaam gehaald en daarna gekoeld (letterlijk op het ijs gezet), waardoor de processen in de cellen eigenlijk stil gaan staan. Vervolgens wordt het orgaan weer zo snel mogelijk bij de ontvanger in het lichaam geplaatst.

Reageer