Springen naar inhoud

Snelheidsverschil grote/kleine wielen


  • Log in om te kunnen reageren

#1

L206D

    L206D


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2010 - 14:24

Hallo,
Weet iemand hoe ik kan berekenen wat de versnelling/snelheidstoename is tussen een klein en een groter wiel?
er vanuitgaan dat de aandrijf kracht gelijk blijft.


ik heb namelijk een hele oude bus die max 80km/u haalt
met 14" velgen en 165mm banden erom.
graag zou ik willen weten hoeveel snelheid winst ik heb als er
15"velgen onder komen met 185mm banden.

dit betekend een diametertoename van ongeveer 40mm

alvast bedankt voor de hulp

groeten
L206D

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44842 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 oktober 2010 - 22:41

als je wiel bijvoorbeeld 10% meer diameter krijgt, dan neemt je maximumsnelheid in principe ook met 10% toe, vooropgesteld dat de huidige snelheid beperkt wordt doordat je motor aan zijn maximum toerental zit maar wél voldoende vermogen over heeft. Ik heb zoiets eens gedaan op een Transit waar een kleine overbrenging op zat.

Hou wel in de gaten dat optrekken wat minder vlot zal gaan da je nu gewend bent, en dat je minder makkelijk zware lasten gaat trekken.

Dus reken even oude en nieuwe diameter en uit, en je weet het.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#3

shimmy

    shimmy


  • >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2010 - 10:25

NB: de toename van je maximumsnelheid zal niet af te lezen zijn op je snelheidsmeter aangezien deze meestal zijn signaal krijgt vanaf de uitgaande as in de versnellingsbak. De snelheidsmeter zal dus of het zelfde maximum aangeven, of een lagere als het maximale toerental nu niet meer kan worden bereikt. Let dus ook extra op voor flitsers, je rijdt nu harder dan je denkt.

NB: de toename van je maximumsnelheid zal niet af te lezen zijn op je snelheidsmeter aangezien deze meestal zijn signaal krijgt vanaf de uitgaande as in de versnellingsbak. De snelheidsmeter zal dus of het zelfde maximum aangeven, of een lagere als het maximale toerental nu niet meer kan worden bereikt. Let dus ook extra op voor flitsers, je rijdt nu harder dan je denkt.

#4

Martin59

    Martin59


  • >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2010 - 13:10

Hallo,
Weet iemand hoe ik kan berekenen wat de versnelling/snelheidstoename is tussen een klein en een groter wiel?
er vanuitgaan dat de aandrijf kracht gelijk blijft.


ik heb namelijk een hele oude bus die max 80km/u haalt
met 14" velgen en 165mm banden erom.
graag zou ik willen weten hoeveel snelheid winst ik heb als er
15"velgen onder komen met 185mm banden.

dit betekend een diametertoename van ongeveer 40mm

alvast bedankt voor de hulp

groeten
L206D

Zoals Jan van de Velde terecht opmerkte, zou de bus theoretisch evenveel sneller moeten gaan als de toename in de diameter van de banden.

Maaaarrrr .... als die bus NU al niet boven de 80km/h uitkomt, is dat toch een aardige indicatie dat de motor er erg veel moeite mee heeft. Daarnaast, bij het toenemen van de snelheid neemt de ook de luchtweerstand flink toe en als die banden dan OOK nog eens breder zijn, dan neemt ook de rolweerstand toe.

Dus ALS de motor nog een beetje vermogen over heeft, gaat dat al zeer snel verloren in die toegenomen rol- en luchtweerstand.


M.a.w., ik geef je niet veel kans op succes ...


Let je wel op de ET-waarde van de velg?!?


PS, gaat het om zo'n bus? http://commons.wikim...206D_Front.jpg#

Daar zit een 60pk motor in, die gaat het niet redden ...

Misschien moet je te raden gaan op een MercedesBenz forum??

#5

shimmy

    shimmy


  • >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2010 - 15:19

Op zich ben ik het wel eens met de strekking van je post, maar deze:

dan neemt ook de rolweerstand toe.

had je er volgens mij beter uit kunnen laten. In de praktijk lijkt het me dat de kans groter is dat de rolweerstand van de bus iets af zal nemen na het monteren van grotere wielen.

#6

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44842 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 oktober 2010 - 15:16

Maaaarrrr .... als die bus NU al niet boven de 80km/h uitkomt, is dat toch een aardige indicatie dat de motor er erg veel moeite mee heeft.

Nou nee, niet noodzakelijk. Deze motoren zijn geen snellopende diesels. Het is goed mogelijk dat de overbrengingsverhouding gekozen is op trekkracht. In dat geval zit hij in zijn hoogste versnelling bij 80 km/h gewoon aan zijn maximum (comfortabele) toerental en is daarmee ook over zijn maximum koppel heen. Door er een andere differentieel onder te leggen zou hij dan mogelijk best 100 kunnen gaan lopen. Maar een vergelijkbaar effect kun je dan ook halen met wat grotere wielen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#7

Martin59

    Martin59


  • >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2010 - 11:05

Op zich ben ik het wel eens met de strekking van je post, maar deze:

had je er volgens mij beter uit kunnen laten. In de praktijk lijkt het me dat de kans groter is dat de rolweerstand van de bus iets af zal nemen na het monteren van grotere wielen.

Een grotere diameter zal inderdaad iets makkelijker rollen, omdat oneffenheden makkelijker weggewerkt worden. Is ook zondermeer comfortabeler ...

Maar een BREDERE band zal m.i. zondermeer méér wrijving geven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de bandjes op een racefiets, die zijn zo smal om een reden!

Of het uiteindelijk èrg veel verschil zal maken, die bredere band versus een smallere band, dat denk ik niet. Het grootste probleem dat je bij hogere snelheden moet overwinnen is de luchtweerstand ...

#8

Martin59

    Martin59


  • >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2010 - 11:37

Nou nee, niet noodzakelijk. Deze motoren zijn geen snellopende diesels. Het is goed mogelijk dat de overbrengingsverhouding gekozen is op trekkracht. In dat geval zit hij in zijn hoogste versnelling bij 80 km/h gewoon aan zijn maximum (comfortabele) toerental en is daarmee ook over zijn maximum koppel heen. Door er een andere differentieel onder te leggen zou hij dan mogelijk best 100 kunnen gaan lopen. Maar een vergelijkbaar effect kun je dan ook halen met wat grotere wielen.

Dat zou kunnen ... maar vergeet niet dat het slechts een 60pk motor betreft.

Nu ik heb in een grijs verleden wel in een MB206D gereden (kort, met redelijk hoog dak), maar ik kan me niet herinneren hoe snel dat ging - niet erg snel, maar wel boven de 80km/h.

Misschien moet je anders wat advies vragen op een MB forum? Deze (http://www.mercedesforum.nl/) gaat hoofdzakelijk over personenauto's, maar men is er wel altijd erg behulpzaam ...

Anders bij Hanomag (http://www.hanomag-henschel.net/forum).


Hoe dan ook, succes! Laat je ook even weten of het gelukt is?

#9

Martin59

    Martin59


  • >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2010 - 13:20

Voor meer uitleg over banden & maten, zie Wikipedia





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures