Pws kleurstoffen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 213

Pws kleurstoffen

Hallo,

wij zitten in 6 vwo en doen ons PWS over kleurstoffen, omdat ons onderzoek niet diepgaand genoeg was, moeten

we een ander onderzoek bedenken alleen weten we nog niet precies wat! Nu vroegen we ons af of iemand hier nog een paar ideeën heeft voor ons onderzoek. Het grootste punt waar we rekening mee moeten houden is het niveau. Het mag dus niet te makkelijk zijn.

Zelf zaten we te denken om het volgende te doen:

Omdat er veel kleurstoffen in eten zitten verwerkt, kunnen we misschien voedsel van één kleur nemen, bijvoorbeeld rood. Uit dit voedsel proberen we dan vervolgens de kleurstoffen te halen, zodat we kunnen achterhalen of in alle rode producten ook dezelfde kleurstof zit. Ook kunnen we misschien kijken naar de overeenkomsten tussen de structuurformules en de kleur. Zit daar een verband tussen?

Kan iemand ons helpen door met nieuwe ideeën te komen, of ervaring heeft met ons voorbeeld.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Pws kleurstoffen

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Pws kleurstoffen

Gisteren had ik practicum organische chemie met als doel het isoleren van pigmenten uit spinazie.

Ik leg het even kort uit.

Je start met een blokje diepvries spinazie dat je laat ontdooien, vervolgens ga je met ether de kleurstoffen uit de spinazie halen. Wanneer je dit aan kolomchromatografie en TLC (dunne laag chromatogafie) onderwerpt kun je mooi chlorofyl (groen) van β-caroteen (geel) scheiden.

Geen al te moeilijke proef en je hebt enkel een geschikte kolom nodig. De benodigde chemicaliën zullen zeker geen probleem zijn om op school te verkrijgen.

Als je interesse heb stuur me een PB en dan bezorg ik je de practicum handleiding.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 4

Re: Pws kleurstoffen

heyy

voor school moet ik tegen volgende week kleurstoffen uit spinazie zien te isoleren en vervolgens

een papierchromatografie uit te voeren.

Nu las ik dat je ongeveer hetzelfde proef al hebt gedaan. Kunt u mij vertellen hoe je dat hebt gedaan?

u zal mij een groot plezier doen

dank u

Reageer