Doorrekenen van hijsoog

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 6

Doorrekenen van hijsoog

Geachte lezer,

Ik heb al jaren lang gebruik gemaakt van een tabel gegeven door een fabrikant van hijsjukken om te bepalen welke dimensies ik moet gebruiken voor plaatogen. (ook wel Hijsoog of putting genoemd)

Aan de hand van deze dimensies voldeed ik aan zijn werklast, nooit geen problemen gehad.

Maar nu wil een klant een berekening zien of het ontwerp wel voldoet. Maar zelf kwam ik niet helemaal uit hoe ik dit moest doen. Welke belasting is het? Welke doorsnede moet ik gebruiken?

Heb al een tijdje lopen zoeken op uitscheuring of iets dergelijks. Wat mij belangrijk lijkt is of de afstand van het gat tot het einde van de "plaat" wel genoeg is. Het vlees wat er voor zorgt dat het oog niet uitscheurt.

Graag wil ik een beroep doen op jullie expertise en ervaring. Hoe moet dit correct?

Gegevens:

Hijsoog voor WLL 160 kN

Werkelijke hijslast: 150000 N

Materiaal: S355

Dikte: 40 mm

Diameter gat: 38 mm

Buitenradius: 40 mm

Zie tekening voor overzicht!

Alvast bedankt!

Met een zeer vriendelijke groet,

Tom S
Bijlagen
Hijsoog.jpg
Hijsoog.jpg (77.59 KiB) 4212 keer bekeken

Berichten: 9

Re: Doorrekenen van hijsoog

Hallo MrTom,

Het oog uitrekenen is vrij standaard, ik heb dat ook wel eens gedaan, maar je bent er wel zo een paar uur mee bezig. Tenzij je een soortgelijke berekening al klaar hebt, dan kun je het een beetje aanpassen aan de situatie.

Je moet in ELKE doorsnede de spanningen bepalen, dat kun je in een functie van de hoek van dat doorsnedevlak door het oog zetten. Wel een beetje stoeien met Fcosa en Fsina en dergelijke...

Hiervan de maximale gecombineerde (von Mises) spanning bepalen, door middel van differentieren...

Deel de maximaal toelaatbare materiaalspanning door deze maximale gecombineerde spanning en je hebt de veiligheidsmarge. Voor hijsmateriaal moet deze minstens 5 (of 10?) zijn.

Een voorbeeld heb ik niet bij de hand, maar als ik het toch kan vinden zal ik het posten.

Berichten: 6

Re: Doorrekenen van hijsoog

Jeejtje, klinkt intensief..

Als je een voorbeeld hebt of iets dergelijks zie ik hem graag!

Ik dacht dat je alleen de zwakste doorsnede moest bepalen en deze doorrekenen. Alleen was nog niet overtuigd welke dit nu helemaal was..

Voor hijsgereedschap geld WLL*2 en toelaatbare spanning/2,5

Dus veiligheid 5.

Wel enorm bedankt voor je antwoord!

Berichten: 9

Re: Doorrekenen van hijsoog

De zwakste doorsnede zal wel iets van 45° zijn, daar kun je alvast mee rekenen om een indictie van de sterkte te krijgen. Maar voor een berekening moet je het kunnen aantonen.

Ik ben nu toevallig ook weer bezig met dit soort berekeningen, dus ik ga even zoeken naar een voorbeeld.

Berichten: 9

Re: Doorrekenen van hijsoog

Ik heb even gegoogled op "calculation pad eye" en vond een aantal rekenprogrammatjes die je kunt gebruiken voor de berekening van het hijsoog. De programma's zijn helaas niet gratis...

Berichten: 133

Re: Doorrekenen van hijsoog

mrtom schreef:Geachte lezer,

Ik heb al jaren lang gebruik gemaakt van een tabel gegeven door een fabrikant van hijsjukken om te bepalen welke dimensies ik moet gebruiken voor plaatogen. (ook wel Hijsoog of putting genoemd)

Aan de hand van deze dimensies voldeed ik aan zijn werklast, nooit geen problemen gehad.

Maar nu wil een klant een berekening zien of het ontwerp wel voldoet. Maar zelf kwam ik niet helemaal uit hoe ik dit moest doen. Welke belasting is het? Welke doorsnede moet ik gebruiken?

Heb al een tijdje lopen zoeken op uitscheuring of iets dergelijks. Wat mij belangrijk lijkt is of de afstand van het gat tot het einde van de "plaat" wel genoeg is. Het vlees wat er voor zorgt dat het oog niet uitscheurt.

Graag wil ik een beroep doen op jullie expertise en ervaring. Hoe moet dit correct?

Gegevens:

Hijsoog voor WLL 160 kN

Werkelijke hijslast: 150000 N

Materiaal: S355

Dikte: 40 mm

Diameter gat: 38 mm

Buitenradius: 40 mm

Zie tekening voor overzicht!

Alvast bedankt!

Met een zeer vriendelijke groet,

Tom S
Hallo schuifmaat,

Ik zal maandag as. Een oude berekening van een hijsoog uploaden. Ik hoop dat je tot dan tijd heb?.

Berichten: 133

Re: Doorrekenen van hijsoog

josias schreef:Hallo schuifmaat,

Ik zal maandag as. Een oude berekening van een hijsoog uploaden. Ik hoop dat je tot dan tijd heb?.
Hallo schuifmaat,

Ik heb even nagekeken op verschillende sites. Maar er zijn best sites waar je zonder te betalen je hijsoog kan na rekenen.

Ga je naar google en vult dan in "Lifting Lug" dan vindt je een aantal sites die je misschien kan gebruiken.

Zoals belooft heb ik een oude berekening ge-upload voor jou. Ik hoop dat je ermee uit de voeten kan.
Bijlagen
lifting_lug.pdf
(102.63 KiB) 4167 keer gedownload

Berichten: 6

Re: Doorrekenen van hijsoog

Beste Lezers,

Bedankt voor al jullie inzet. Gaaf om zoveel leven te zien op dit forum!

Ik heb het nagevraagd bij iemand van een grote firma in hijsgereedschap. Hij zegt simpelweg aan de gang te gaan met de vlaktedruk in het ook MITS de buitenradius groter is of gelijk aan de diameter van het gat.

Het geprojecteerde gat oppervlak is dan namelijk kleiner of gelijk dan het kleinste oppervlakte van elke doorsnede. Hiermee voldoe je dus ook aan trek en buiging.

Wat vinden jullie van deze kwestie?

Als ik naar het pdfje kijk met de berekeningen van het lifting eye, is mij een ding "krom". Wanneer ik kijk naar de gekozen doorsnedes (onder 45 graden) zie ik dat de kleinste afstand tussen de doorsnede's kleiner is dan de pen. Dit betekend dat de pen hier niet doorheen kan waardoor dit senario voor mij niet voldoende lijkt. Wanneer de pen groter is dan deze afstand kan hij niet door dit oppervlakte heen. Dus staat de kracht onder een grotere hoek of iets. Toch?

Nogmaals bedankt! Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Met een zeer vriendelijke groet,

Tom Sutter

Reageer