Vba in excel

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 242

Vba in excel

Hallo

Ik ben nieuw in het gebruiken van VBA om mijn excel bestanden wat gebruiksvriendelijker te maken.

Situatie omschrijving:

Ik heb een kringveld (range 1 tm 20) die er voor zorgt dat bij een 1 er 1 kolom getoont wordt (dus 19 kolommen verborgen) bij een 2 2 kolommen getoont worden (dus 18 kolommen verborgen).

Dit werkt helemaal!

Vervolgens heb ik het gecombineerd met een checkbox waarvan ik wil als ie gechecked is dat je alle getoonde kolommen verbergd (ongeacht de waarde van het kringveld). Dit werkt ook.

Nu komt het probleem eigenlijk. Als de checkbox unchecked wordt wil ik dat hij kijkt naar het kringveld hoeveel kolommen je wilt zien (al eerder opgegeven dus in het kringveld) en die laat zien. uiteraard wil ik dit met een korte code doen en niet met 20 if, else toe te voegen. In de code hieronder staat het zo geschreven dat hij als unchecked alle kolommen toont (1 tm 20)

Wat ik ook wil is als het checkbox aangevinkt staat (dus op verbergen) en je zet het kringveld van bijvoorbeeld 4 naar 5, dat de 5 kolommen getoont worden (werkt) maar dat de checkbox dan automatisch unchecked. (werkt niet)

Hieronder zet ik 2 stukken van de code:

Checkbox code:
Checkbox.JPG
Checkbox.JPG (39.37 KiB) 355 keer bekeken
Kringveld code:
Kringveld.JPG
Kringveld.JPG (36.03 KiB) 353 keer bekeken
Bij etc etc staat de code van 2 kolommen weergeven 3 kolommen weergeven etc etc tm 20 weergeven

cel B8 en B9 maak ik leeg omdat ik in bepaalde situaties (bij een bepaald aantal kabels wat word weergegeven) daar een melding schrijf.

Nou hoop dat iemand mij kan helpen

Mvg

Luc
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Berichten: 242

Re: Vba in excel

Sorry voor de dubbel post maar kan mijn vorige post niet editen ](*,)
Wat ik ook wil is als het checkbox aangevinkt staat (dus op verbergen) en je zet het kringveld van bijvoorbeeld 4 naar 5, dat de 5 kolommen getoont worden (werkt) maar dat de checkbox dan automatisch unchecked. (werkt niet)
Werkt nu door code toe te voegen in het kringveld voordat 'select case' code komt

Hier de code voor de geintreseerde:
Kringveld_2.JPG
Kringveld_2.JPG (50.8 KiB) 364 keer bekeken
Echter het 1ste probleem van de juiste uncheck actie staat nogsteeds. Ik uncheck dus wel automatisch bij verandering van kringwaarde maar het automatisch en handmatig unchecken heeft nog niet het gevolg wat ik zoek.
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Reageer