Eindwerk i.v.m. sterkteleer

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Eindwerk i.v.m. sterkteleer

Hallo,

Ik moet dit jaar een eindwerk maken en heb als onderwerp sterkteleer genomen. Nu zoek ik iemand die misschien wat meer weet over dit en mij wil helpen. Het zou ook handig zijn als iemand me kan helpen doordat die persoon zelf al eens een eindwerk heeft gemaakt i.v.m. sterkteleer. Alle hulp is welkom.

Een beetje concreter:

Als proef wil bv. een staaf nemen en daar de sterkte van te bepalen, maar als je dan 2 staven neemt (die exact hetzelfde zijn) en die aan elkaar 'maakt' (misschien d.m.v. lassen, maar dat weet ik nog niet goed..) op een bepaalde afstand van elkaar. En dan ondervind je dat deze 2 staven meer massa kunnen verdragen dan die 1 staaf. Hier kan je veel berekeningen rond maken over de sterkte van een bepaald soort stof en de constructie die ze sterker maakt.

Vb:

1 staaf (1m) aluminium met een dikte van 1mm kan 1kg dragen

2 staven (identieke staven maar nu aan elkaar 'gemaakt') kan 6kg dragen

(die zijn natuurlijk fictieve waarden die simpelweg een voorbeeld moeten vormen)

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Groeten Axel.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Eindwerk i.v.m. sterkteleer

Aan iedereen die hier de topicstarter gaat helpen zou ik willen vragen geen kant en klare antwoorden te geven om hem de kans te geven zelf wat opzoekingen te doen en zodoende iets bij te leren.

Axel,

Een paar vraagjes waarop je alvast het antwoord moet weten voor je iets kan doen. (Proefjes kan altijd uiteraard ](*,) )
  • Welke eigenschappen (en indirecte) van een materiaal zijn bepalend voor de sterkte? Denk hierbij ook aan de vorm!
  • Welke krachten werken er intern in een constructie deel en welke spanningen worden er zo opgewekt?
  • Handig experiment voor voeling te krijgen met alvast 2 parameters: ga na wat het effect is van het soort materiaal en de vorm (bijvoorbeeld zoals je zegt 2 staafjes te gebruiken) op doorbuiging bij eenzelfde last.
Vragen staat vrij uiteraard!
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 2

Re: Eindwerk i.v.m. sterkteleer

jhnbk schreef:Aan iedereen die hier de topicstarter gaat helpen zou ik willen vragen geen kant en klare antwoorden te geven om hem de kans te geven zelf wat opzoekingen te doen en zodoende iets bij te leren.

Axel,

Een paar vraagjes waarop je alvast het antwoord moet weten voor je iets kan doen. (Proefjes kan altijd uiteraard ;) )
  • Welke eigenschappen (en indirecte) van een materiaal zijn bepalend voor de sterkte? Denk hierbij ook aan de vorm!
  • Welke krachten werken er intern in een constructie deel en welke spanningen worden er zo opgewekt?
  • Handig experiment voor voeling te krijgen met alvast 2 parameters: ga na wat het effect is van het soort materiaal en de vorm (bijvoorbeeld zoals je zegt 2 staafjes te gebruiken) op doorbuiging bij eenzelfde last.
Vragen staat vrij uiteraard!
Bedankt!

Eigenlijk heb ik mijn vraag foutief gesteld, ik heb nl. gewoon iets nodig waardoor ik in gang geraak.

Jij hebt me alvast geholpen ](*,) Zo weet ik beter in welke richting ik moet gaan zoeken, want het is altijd wat moeilijk om er ineens aan te beginnen als je er maar weinig van af weet.

Iemand die nog ideeën heeft?

Berichten: 473

Re: Eindwerk i.v.m. sterkteleer

Sorry maar ik zie je probleem nog steeds niet ](*,)

Is het a) problemen met de berekeningen binnen sterkteleer (doorbuiging, hellingshoek, ... ...) of b) opstellen van een praktische proef of c) een combinatie van beiden, een opstelling uitrekenen en deze toetsen aan de werkelijkheid?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Eindwerk i.v.m. sterkteleer

Aangezien je er specifiek naar vraagt ga ik jouw een linkje geven: http://web.mit.edu/emech/dontindex-build/index.html (stond ook bij onze handige links).

Meer gericht dan maar. Als je een stalen balk belast zullen er afhankelijk van de manier van belasten verschillende soorten spanningen optreden (zoek dit op) welke kunnen berekend worden op basis van de interne krachten welke gelinkt zijn aan de externe krachten (vb. eigengewicht, vloer op een balk, ...) (ook opzoeken)

Materiaal zal "bezwijken" indien de optredende spanning groter is dan een toelaatbare.

Volgens mij kan je met de uitleg van hierboven en de cursus aan de slag om zelf een 'projectje' op te zetten. Je mag altijd hier plaatsen wat je wilt doen of waar je mee bezig bent dan kan ik (of iemand anders) indien nodig bijsturen of hints geven.

PS: vergeet niet dat bronvermeldingen essentieel zijn in een eindwerk ](*,)

PS2: let op! er worden in die cursus geen SI eenheden gebruikt.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer