Vloerverwarming en luchtverwarming

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Vloerverwarming en luchtverwarming

Ik ben bezig met een stageopdracht om hier op kantoor een zo goed mogelijk klimaat te realiseren met het oog op duurzaamheid. Ik heb tot mijn beschikking: een vloerverwarming (berekend als hoofdverwarming), een luchtverwarming (grote unit op het dak met centrale verwarmingsbatterij), en in elke ruimte een naverwarmer (warmtewisselaar) in het luchtkanaal, ook zit er in elke ruimte een temperatuuropnemer die centraal binnenkomen op een besturingsunit.

Op dit moment staat alles op een constante temperatuur te branden dus er wordt nog niks apart geregeld. De bedoeling is om de vloerverwarming op een constante lage temperatuur te houden en met de luchtverwarming elke ruimte apart bij te regelen.

Ik heb voor elke ruimte een warmteberekening gemaakt met verliezen door de wanden, vochtproducties van mensen, en alles erop en eraan. Maar ik loop ik een beetje vast. Hoe kom ik er nu achter wat de beste aanvoertemperaturen zijn etc. om de regeling zo energiebesparend en stabiel mogelijk te maken? Moet de vloerverwarming WA zijn? Waar moet ik op letten? Ik hoop dat jullie me een duw in de goede richting kunnen geven.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Vloerverwarming en luchtverwarming

Verhuisd naar praktische wetenschappen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: Vloerverwarming en luchtverwarming

Hey,

Wat is de totale te verwarmen oppervlakte?

Warmeluchtblazers zijn redelijk goed koop maar onpraktisch in een kantoorruimte( windcirculatie)

Het beste wat je kan doen is: Overal vloerverwarming.

-Dit houd in: In elke kamer de buizen leggen op 10 of 15 cm van elkaar

Beter 10 cm want een kring is gemakkelijker te smoren, dit met debiet regelaars.

-Deze kringen te brengen naar aparte collectoren versprijd over de ruimte ( weet niet hoe groot ruimte is ) zodat de

afstanden niet te lang worden

- Collectoren gebruiken waarop je regelaars kan zetten: dit zijn elektromotoren die de retour van elke kring kunnen dichtdraaien als ze bekrachtigd worden.

-Je plaats in elk kantoor een thermostaat die gaat naar een " weer afhankelijke regeling " zo is de toevoer temperatuur aangepast aan de buiten en binnentemperatuur voor het hoogste rendement te halen.

De thermostaten koppel je aan de kleppen op de collectoren. ( met bypass uiteraard )

Is de temperatuur in een lokaal beruikt sluit de thermostaat het contact en wordt de retour van die kring(en) afgesloten zodat de verwarming uitvalt in dat lokaal. is de temperatuur gezakt gaat het contact weer open en de verwarming werkt weer.

Je zal dan wel gebruik moeten maken van een pomp groep om de temperatuur en de circulatie te regelen. de temperatuur zal geregeld worden met een 3wegs kraan.

Hopelijk is deze uitleg een beetje wat je zoekt en anders kan je mij contacteren met specifieke vragen.

Mvg

Steffen

Berichten: 236

Re: Vloerverwarming en luchtverwarming

Hoi

Je praat alleen over de afgifte systemen, vloerverwarming en naverwarmers in de luchtkanalen.

Hiermee ga je geen besparing realiseren, je gaat energie bespraken door de warmte opwekking.

Indien de warmteopwekking geschied met een HR-ketel dan ben je al optimaal bezig als je aanvoertemperatuur onder de 55*C blijft (en dat lukt makkelijk met de vloerverwarming).

Heb je bv een warmtepomp als warmteopwekking dan dien je naar 35*C aanvoertemperatuur te gaan. Hiermee bespaar je meer dan met de HR-ketel.

Wat betreft je temperatuur regeling:

-vloerverwarming op stooklijn (dus afhankelijk van buitentemperatuur). Deze zo instellen dat de ruimte op 18*C gehouden wordt.

- uittrede temperatuur uit de luchtbehandelingskast op stooklijn instellen. bij -10*C buitentemp, 18*C uitredetemp. en bij 15*C buitentemp, 15*C uitrede temp. (hierdoor krijg je ook nog gedeeltelijke 'vrije' koeling in het kantoor)

- de ruimtethermostaat bedient de naverwarmer waarmee de gebruiker de ruimtetemperatuur kan bepalen. aanvoertemperatuur naar de naverwarmer onder de 35*C instellen zodat dez enog wel voldoende cappaciteid heeft om de ruimtetemperatuur van 18*C naar 22*C kan brengen.

Reageer