Elektrisch veld en magnetisme

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 288

Elektrisch veld en magnetisme

Dit is dus de vraag:

Een hartchirurg meet de bloedstroming door een ader met behulp van een elektromagnetische stromingsmeter

(zie bijlage). De elektrodes A en B maken contact met het buitenoppervlak van het bloedvat, dat een

binnendiameter van 3,00 mm heeft. Bij het aanleggen van een magnetisch veld van 0,040 T komt er een

spanning van 160 V over de elektrodes te staan.

Wel er waren hierbij 2 vragen, namelijk een numerieke berekening van de snelheid en toon aan dat A de positieve elektrode is.

De numerieke berekening ging zonder problemen, maar ik kom met de BIF-regel altijd uit dat A de negatieve elektrode is.

Dus stel: Het bloed komt recht uit het scherm naar jou toe, dan heb je rechts een zuidpool en links een noordpool. Het magnetisch veld gaat dan van zuid naar noord. Beschouw nu positieve ladingen (dus de stroom I), dan volgt I de richting van de bloedstroom. Dan gewoon nog de BIF-regel:

B=Gekromde middelvinger (Middelvinger loodrecht op wijsvinger)

I=Gestrekte Wijsvinger

F=Gestrekte Duim

Wel dan krijg je een kracht F die de positieve ladingen naar B duwt en dan zou B dus de positieve pool zijn???

Wat doe ik verkeerd? Of heb ik de tekening verkeerd geïnterpreteerd?
Bijlagen
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (21.42 KiB) 179 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.571

Re: Elektrisch veld en magnetisme

Het magnetisch veld loopt van de noordpool van de magneet naar de zuidpool van de magneet.

Volgens mij klopt het verhaal alleen , als je uitgaat van het gegeven dat de stroom I bestaat uit positief geladen deeltjes.

Berichten: 27

Re: Elektrisch veld en magnetisme

magnetisch veld gaat van noord naar zuid.

-aadkr is net een fractie sneller-

Berichten: 288

Re: Elektrisch veld en magnetisme

Oh ja, jullie hebben gelijk. Ik was even in de war. In een magneet zelf lopen de veldlijnen van zuid naar noord...

Bedankt

Reageer