Springen naar inhoud

Meetkunde/goniometrie probleempje


  • Log in om te kunnen reageren

#1

ChickenPi-e

    ChickenPi-e


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2010 - 21:22

Hoi,

Dit is geen huiswerk vraag of practicum opdracht oid, maar wel redelijk specifiek, dus ik zet het voor de zekerheid hier maar neer.

Ik ben bezig met een ontwerpje, en zit nu met de volgende situatie:
Geplaatste afbeelding

a, b, en theta zijn bekend, maar ik wil x uitrekenen. De figuur is trouwens symmetrisch over die verticale lijn.

Ik zou denken dat dat moet kunnen.
Nu heb ik me al een poosje tevergeefs bezig gehouden met het probleempje, maar het wil niet echt lukken.

Misschien is het toch niet genoeg om alleen a, b en theta te weten.
Of misschien heb ik gewoon een slechte dag, maar als iemand me wil helpen, zou ik dat op prijs stellen.

Bij voorbaat dank ^^

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

ChickenPi-e

    ChickenPi-e


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2010 - 21:46

Sorry, ik ben vast kippig aan het worden, maar kan niet eens een "edit" knop vinden.
Wat ik wou veranderen (ik vergeet natuurlijk weer de helft):

Ik weet nóg een lengte, c, zoals in het volgende plaatje:
Geplaatste afbeelding

Edit: dat is vaag, bij deze post wordt wel een wijzig-knop meegeleverd ](*,)

Veranderd door ChickenPi-e, 07 oktober 2010 - 21:47


#3

Westy

    Westy


  • >250 berichten
  • 578 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2010 - 22:01

Ik denk wel dat het mogelijk is, maar je krijgt wel een vrij ingewikkelde formule...

als volgt:
triangle.png
als ik de 4 hoeken onderaan van links naar rechts I, II, III en IV noem ;LaTeX is dus I+II+III:
en de punten bovenaan van links naar rechts A, B, C, D en E
En aangezien alles symmetrisch is:de afstand |CD| is dus x-a
en hoek (I+II) = hoek (III+IV)

dan is in driehoek OCE LaTeX , hieruit kan je hoek (III+IV) halen in functie van x
Dus kan je hieruit hoek III berekenen: LaTeX , dus ook in functie van x
Als je nu in driehoek OCD: LaTeX stelt,
dan krijg je een formule met x, a, b en LaTeX

Het is niet erg makkelijk om uit deze formule x te halen, maar met de verschilformule van tangens en de Discriminant-formule om een vierkantsvergelijking op te lossen is het mogelijk... Je krijgt dan wel 2 mogelijke oplossingen waarvan er waarschijnlijk maar 1 zal bruikbaar zijn ...

Helpt dit?


Edit: die c heb ik niet echt nodig...

Veranderd door Westy, 07 oktober 2010 - 22:02

---WAF!---

#4

ChickenPi-e

    ChickenPi-e


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2010 - 08:45

Dank u, dit helpt zeker.

Ik zat veel te diep te wroeten.

Ik heb de formulestjes samengesteld om er eentje te krijgen in a, b, LaTeX en x, en die heb ik stiekem laten oplossen door Maple ](*,). Gelukkig deed ie dat wel.
Er kwamen inderdaad 2 mogelijkheden uit, maar er is er maar eentje die voldoet. Ik weet gelukkig al een beetje rond welk getal er uit moet komen voor bepaalde input.

Ik ga nog wel even kijken of ik het met de hand uit kan werken, vind ik wel zo prettig (is bovendien leuk), maar ik weet in ieder geval alvast dat het werkt.

#5

Westy

    Westy


  • >250 berichten
  • 578 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2010 - 22:05

Dank u, dit helpt zeker.


Graagedaan
---WAF!---





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures