Springen naar inhoud

Rekenen aan zuren en basen

• Log in om te kunnen reageren

LaserJet

LaserJet

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2010 - 22:09

Hallo iedereen,

Ik heb echt een probleem.
Ik zit in het eindexamen jaar VWO en we zijn nu bezig met rekenen aan zuren en basen.

Zelf vind ik dit echt heel moeilijk, dus ben ik terug gegaan naar de basis van zuren en basen.
Dit gaat allemaal wel goed, maar telkens als ik een vraag probeer te maken, loop ik al weer vast.

Ik snap vaak niet wat ze willen weten in een vraag. Zo ben ik wel eens uren bezig met één paragraaf.

De leraar zegt, dat ik maar beter opzoek kan gaan naar bijles, maar ik wil het liever eerst zelf kunnen.

Over drie weken heb ik examenweek over o.a. dit hoofdstuk. (Bijles heb ik al, maar die 'gebruik' ik niet om letterlijk élke vraag te stellen).

Ben benieuwd of jullie tips oid. hebben om makkelijker de vragen te kunnen maken.

Groetjes,

Laserjet

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44894 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 oktober 2010 - 22:19

kun je beter eens komen met een voorbeldvraag en hoe jij die aanpakt, want er zijn vele en sterk gevarieerde vragen te verzinnen op dat gebied. Als daar een simpel algemeen stappenplannetje voor was, dan hadden we dat allang in een microcursusje gestoken.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

LaserJet

LaserJet

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2010 - 22:28

Bedankt voor je reactie en wat je zegt is uiteraard waar.

Hier een heel eenvoudige vraag, die voor mij al eigenlijk niet te doen is.

Bereken hoeveel druppels 0,10 M NaOH-oplossing nodig zijn om 1,0 L. HCl oplossing met pH=4,50 te neutraliseren.
Stel het gemiddelde volume van een druppel op 0,05 mL.

Hier zou ik in ieder geval beginnen met de reactievergelijking.

HCl(g) + H20(l) --> Cl-(aq) + H3O+(aq)

Waarom moet je hier niet de reactievergelijking van de NaOH-oplossing opstellen?

Verder kwam ik eerlijk gezegd niet.

Alvast bedankt!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44894 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 oktober 2010 - 23:02

Bereken hoeveel druppels 0,10 M NaOH-oplossing nodig zijn om 1,0 L. HCl oplossing met pH=4,50 te neutraliseren.
Stel het gemiddelde volume van een druppel op 0,05 mL.

je moet neutraliseren. Dat wil zeggen dat er voor elk H+ ion uit HCl een OH- ion uit NaOH zal moeten komen om H2O te vormen

je gaat een NaOH oplossing toevoegen aan een HCl oplossing.

dat zijn de ingangsstoffen van je reactievergelijking, en die komen dus samen aan één kant.

de H's en OH's reageren samen tot water. Aan de andere kant komt dus water te staan. En dan heb je nog wat Na en Cl over in oplossing

dus, reactievergelijking?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

G.E

G.E

• >100 berichten
  • 230 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2014 - 09:56

hoi,

ik snap dit ook niet :(

pH begin is 4,50 dus [h30] = 10^-4,50 = 3,2 .10^-5

en je wil naar pH 7 dus [h3o] = 10^-7 = 1,0 .10^-7

je kan toch voor rv gewoon OH (aq) + H3O (aq) = H2O (l)??

BVD

G.E

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 oktober 2014 - 13:00

Dat kun je inderdaad zo invullen (gelieve wel graag de juiste chemische symbolen gebruiken aangezien slordigheid daarin een indicatie is dat het je niet echt interesseert...). Uit het verschil in concentratie en een bepaald volume kun je berekenen hoeveel mol zuur je moet neutraliseren en dus hoeveel mol base je toe moet voegen.

G.E

G.E

• >100 berichten
  • 230 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2014 - 18:26

Dat kun je inderdaad zo invullen (gelieve wel graag de juiste chemische symbolen gebruiken aangezien slordigheid daarin een indicatie is dat het je niet echt interesseert...). Uit het verschil in concentratie en een bepaald volume kun je berekenen hoeveel mol zuur je moet neutraliseren en dus hoeveel mol base je toe moet voegen.

ik snap het niet helemaal, zou je een voorbeeld van berekening kunnen geven?

en sorry van me slordigheid, zal niet meer doen.

thankxx

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 oktober 2014 - 19:07

Trek om te beginnen die concentraties van elkaar af. Wat je overhoudt is het aantal mol sterke base dat je zou moeten toevoegen als je een liter van die zure oplossing had.

G.E

G.E

• >100 berichten
  • 230 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2014 - 13:36

Trek om te beginnen die concentraties van elkaar af. Wat je overhoudt is het aantal mol sterke base dat je zou moeten toevoegen als je een liter van die zure oplossing had.

3,2 .10-5 -  1,0 .10-7 = 3,2 .10-5

en druppel is 0,05 ml je hebt 0,10 mol.L NaOH

0,10 mol /1000 ml x 0,05 ml =5.10-6 mol NaOH ??

denk dat ik  wat mis ervoor want dit klopt niet

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 oktober 2014 - 13:41

Je hebt nu uitgerekend hoeveel mol NaOH er in 1 druppel zit. Als je bedenkt dat je een liter van die zure oplossing hebt, betekent dat dat die zure oplossing een overschot heeft van 3,2 .10-5 H+, wil je aan pH = 7 komen. Hoeveel druppels ga je nu nodig hebben om die hoeveelheid H+ te neutraliseren?

G.E

G.E

• >100 berichten
  • 230 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2014 - 14:16

Je hebt nu uitgerekend hoeveel mol NaOH er in 1 druppel zit. Als je bedenkt dat je een liter van die zure oplossing hebt, betekent dat dat die zure oplossing een overschot heeft van 3,2 .10-5 H+, wil je aan pH = 7 komen. Hoeveel druppels ga je nu nodig hebben om die hoeveelheid H+ te neutraliseren?

3,2 . 10-5 / 5,10-6 = 6,4 dus 7 druppels???

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 oktober 2014 - 16:56

Klopt. Lijkt weinig hè? Dat komt omdat de pH een log-schaal is. Tussen pH 1 en 2 zit een factor 10 in concentratie, tussen 1 en 6 een factor 100.000. Anderszijds is er voor een oplossing van pH = 4.5 niet veel base nodig om deze te neutraliseren, maar die hoeveelheid gaat in rap tempo omhoog als we bijvoorbeeld al kijken naar pH = 3.5

G.E

G.E

• >100 berichten
  • 230 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2014 - 19:05

Klopt. Lijkt weinig hè? Dat komt omdat de pH een log-schaal is. Tussen pH 1 en 2 zit een factor 10 in concentratie, tussen 1 en 6 een factor 100.000. Anderszijds is er voor een oplossing van pH = 4.5 niet veel base nodig om deze te neutraliseren, maar die hoeveelheid gaat in rap tempo omhoog als we bijvoorbeeld al kijken naar pH = 3.5

ja klopt echt weinig, dacht dat meer zou zijn, heel erg bedankt voor je hulp, nu snap ik hoe en wat ik heb gedaan.

:)

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures