Getallen uitschrijven in woorden

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 373

Getallen uitschrijven in woorden

Mensen, ik heb een paar vraagjes over het opschrijven van getallen, met name in woorden, maar als ik er toch een topic over maak ook maar een vraag over getallen uitschrijven in cijfers. Ik heb het vermoeden dat de regels niet zo strak zijn en dat steeds beide mogen, maar de vraag is vooral uit nieuwsgierigheid over hoe het nou eigenlijk "officieel moet" (en uiteraard, waarom ](*,) ).

Een miljoen is
  • 1 000 000
  • 1.000.000
Een miljoen euro is
  • € 1 000 000
  • € 1.000.000
1.000.000 is
  • miljoen
  • één miljoen
2.500 is
  • tweeduizend vijfhonderd
  • vijfentwintighonderd
1.500 is
  • duizend vijfhonderd
  • vijftienhonderd
0,35 is
  • vijfendertig honderdste
  • vijfendertighonderdste
Alvast bedankt voor het lezen ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Getallen uitschrijven in woorden

de vraag is vooral uit nieuwsgierigheid over hoe het nou eigenlijk "officieel moet" (en uiteraard, waarom :) ).
Waarom? Daarom! (Het is gewoon zo afgesproken.)
Een miljoen is
  • 1 000 000
  • 1.000.000
Volgens zowel de BIN- als de ISO-normen: gegroepeerd, zonder punten.
1.000.000 is
  • miljoen
  • één miljoen
Deze snap ik niet... Je zal praktisch altijd een lid- of telwoord toevoegen.
2.500 is
  • tweeduizend vijfhonderd
  • vijfentwintighonderd
Beide zijn goed. Over het algemeen zal er wel een voorkeur zijn voor het eerste, behalve voor jaartallen e.d.
1.500 is
  • duizend vijfhonderd
  • vijftienhonderd
Beide zijn goed, zelfde opmerking als hierboven.
0,35 is
  • vijfendertig honderdste
  • vijfendertighonderdste
Sowieso met spatie. "Vijfendertig honderdsten" kan overigens ook, zie hier voor wanneer.
Alvast bedankt voor het lezen ](*,)
Graag gedaan ;)

Berichten: 8

Re: Getallen uitschrijven in woorden

Volgens zowel de BIN- als de ISO-normen: gegroepeerd, zonder punten.
Dat kan zijn. Maar in Nederland wordt een miljoen toch vaak als 1.000.000 geschreven. Ik prefereer de versie zonder punten, omdat voor Engelse lezers een punt hetzelfde betekent als een komma hier. In het Engels wordt miljoen ook wel als 1,000,000 geschreven.
Beide zijn goed. Over het algemeen zal er wel een voorkeur zijn voor het eerste, behalve voor jaartallen e.d.
Ik weet, doordat een deel van mijn familie Belgisch is, dat hier een groot verschil in zit tussen Nederland en België. Beide zijn goed. In Nederland ligt de voorkeur voor "vijfentwintighonderd" tenzij je heel erg de nadruk wil leggen op de waarde van het getal zelf, dan kun je langzaam en duidelijk "tweeduizend vijfhonderd" zeggen. Maar in alle andere gevallen klinkt dat erg vreemd. Vlamingen gebruiken "tweeduizend vijfhonderd" als standaardversie.

Dit geldt nog sterker voor vijftienhonderd. "Duizend vijfhonderd" zul je zelden horen of zien in Nederland.
Sowieso met spatie. "Vijfendertig honderdsten" kan overigens ook, zie hier voor wanneer.
Natuurlijk is "nul komma vijfendertig" ook correct.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Getallen uitschrijven in woorden

Dat kan zijn. Maar in Nederland wordt een miljoen toch vaak als 1.000.000 geschreven.
Hier is dat ook de gewoonte, en ik doe het zelf ook wel eens. De vraag was echter wat correct is, en dat is: zonder punten.

Berichten: 373

Re: Getallen uitschrijven in woorden

Volgens zowel de BIN- als de ISO-normen: gegroepeerd, zonder punten.
Ook als het om een geldbedrag gaat? Vandaar dat ik er ook de euro's bij had gezet; ik meen me te herinneren dat voor geldbedragen de punten er wel in moesten. Zit daar enig verschil in of heb ik gewoon iets verkeerd onthouden/herinnerd?
Deze snap ik niet... Je zal praktisch altijd een lid- of telwoord toevoegen.
Praktisch wel inderdaad, amar het ging me eigenlijk even om "officieel". Je zegt bijvoorbeeld niet "één duizend" maar wel "één mijloen"; vanwaar dat verschil? Is dat verschil ook "officieel"?
Sowieso met spatie.
Oké, dan had een rekenboek dat ik onlangs had ingezien, het fout :)
Dit geldt nog sterker voor vijftienhonderd. "Duizend vijfhonderd" zul je zelden horen of zien in Nederland.
Ik hoor het ook nooit (ben Nederlander) maar vijftienhonderd vind ik erg lelijk, dus ik wou weten of duizend vijfhonderd "officieel" ook mag ;) (dat poog ik zelf althans altijd te zeggen).

Weer dank voor de reacties ](*,)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Getallen uitschrijven in woorden

Ook als het om een geldbedrag gaat? Vandaar dat ik er ook de euro's bij had gezet; ik meen me te herinneren dat voor geldbedragen de punten er wel in moesten. Zit daar enig verschil in of heb ik gewoon iets verkeerd onthouden/herinnerd?
Ja, ook voor geldbedragen wordt volgens de ISO met spaties gegroepeerd. De uitzondering zijn Britse Ponden waar, zoals Antior al zei, een komma als scheidingsteken gebruikt (en een punt voor de decimalen).
Praktisch wel inderdaad, amar het ging me eigenlijk even om "officieel". Je zegt bijvoorbeeld niet "één duizend" maar wel "één mijloen"; vanwaar dat verschil? Is dat verschil ook "officieel"?
Of het "officieel" is, weet ik niet, maar zo tellen we nu éénmaal. In het Frans is het hetzelfde, in het Engels is het anders ("one hundred"/"a hundred").
Ik hoor het ook nooit (ben Nederlander) maar vijftienhonderd vind ik erg lelijk, dus ik wou weten of duizend vijfhonderd "officieel" ook mag ;) (dat poog ik zelf althans altijd te zeggen).
Het is zeer zeker correct, dus gebruik lekker wat jij het leukst vindt ](*,)

Reageer