Harmonische trilling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 98

Harmonische trilling

Hallo,

Zou er iemand mij op weg willen helpen met volgende oefening?

De veren van een auto worden 4,00cm ingedrukt als er 4 personen met een gezamelijk massa van 280kg, in gaan zitten. Het chassis heeft een totale massa van 950 kg.

Bereken de frequentie van de trilling die de volle auto uitvoert, nadat hij in een put in de baan is gereden.

We hebben in school wat theorie gezien van de harmonische trilling en onze leerkracht heeft deze oefening opgeven, maar ik zou niet weten hoe ik zou moeten beginnen.

Alvast Bedankt

Re: Harmonische trilling

Voor de harmonische trillingsfrekwentie is een formule met daarin de veerkonstante en de massa. Je moet deze formule ergens kunnen vinden, in je leerboek, je aantekeningen, of het internet.

Je ziet dat je de benodigde gegevens voor die formule hebt, behalve de veerkonstante. Deze kun je bepalen uit de indrukking van de veer in rusttoestand. Het maakt daarbij niet uit hoeveel veren de auto heeft, je kan uitgaan van één veer waarop de hele auto met inhoud rust. Ook de formule voor de veerkonstante kun je vinden. Zoek vooral eens op wikipedia. Als je zelf wat dingen opschrijft help ik je verder bij zaken waar je op vastloopt.

Berichten: 98

Re: Harmonische trilling

hallo,

Ik heb volgende formule gevonden: ω= ](*,) (k/m)

m heb ik, maar hoe kan ik k dan berekenen?

Alvast Bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Harmonische trilling

m heb ik, maar hoe kan ik k dan berekenen?
Even terug naar een ander hoofdstuk, veerconstante is kracht gedeeld door indrukking (k = F/u)
De veren van een auto worden 4,00cm ingedrukt als er 4 personen met een gezamelijk massa van 280kg, in gaan zitten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 98

Re: Harmonische trilling

hallo,

is dit dan: (k=F/u) F=280kg+950kg= 1230kg

1230kg. 9,81= 12066.3N

u= 4. 4,00cm=16cm = 0.16m

k= 12066.3N/0.16m = 75414.375N/m

ω= ;) (k/m)

ω= ](*,) (75414.375/1230)

ω= 7.83rad/s

Alvast Bedankt

Re: Harmonische trilling

Nee dat is niet juist. Als de vering van een auto 4 cm indrukt, gaan alle veren samen kracht leveren. Maar het kan net zo goed dat de auto 6 wielen heeft of twee veren per wiel. De indrukking van elke veer blijft gewoon 4 cm dus niet 16.

Vandaar mijn opmerking dat je net moet doen of de gehele massa op één veer staat met k=12066 / 0,04 N/m.

Berichten: 98

Re: Harmonische trilling

dus,

k= 301657.5N/m

ω= ](*,) (301657.5/1230)

ω= 15.66 rad/s

Is het nu juist, maar de veerconstante die je dan berekent is dat dan van één veer of van de hele auto?

Alvast Bedankt

Re: Harmonische trilling

Als je het gewicht van de auto (zeg 10.000 N) over 2 wielen verdeelt, en de indrukking 5 cm is, is van één veer K=10.000/2/0,05=100.000 N/m

Die van het systeem 'auto' is 10.000/0,05=200.000 N/m.

Verdubbel je het aantal veren, dan wordt de indrukking de helft kleiner. Dan is dus van het systeem K=10.000/0,025=400.000 N/m, maar die van de veren afzonderlijk blijft gewoon 100.000 N/m.

Conclusie: de K van een auto is gelijk aan de K's van de veren samen. Jouw 301.000 N/m is dus van de auto. Heeft hij vier wielen, dan is van elke veer de K 75.250 N/m.

Berichten: 98

Re: Harmonische trilling

Bedankt voor de GOEDE uitleg ](*,)

Berichten: 473

Re: Harmonische trilling

Ik zie hier hier volgende formles
\(k=\frac{F}{u}\)
dus
\(k=\frac{m*g}{u}\)
en
\(\omega=\sqrt{\frac{k}{m}}=\sqrt{\frac{m*g}{m*u}}=\sqrt{\frac{g}{u}}\)


Hieruit volgt dat de trillingsfrekwentie onafhankelijk is van de massa.

Je moet er dus niet mee inzitten of je de massa verdeelt over 1 of 4 of .... veren, de massa speelt geen rol ](*,)

Allez, als mijn uitwerking correct is ;)

Berichten: 4.246

Re: Harmonische trilling

De u hangt af van de massa.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 473

Re: Harmonische trilling

De u hangt af van de massa.
Absoluut, de massa zal ervoor zorgen dat de veren "u" cm ingedrukt worden ](*,)

Geen massa = geen indrukking ;)

Waar ik op doelde is het feit dat de discussie over massa verdeeld over x veren met y veren per wielen enz enz enz eigenlijk overbodig was.

Zelfs een massa geven in de opgave is overbodig daar je het vraagstuk kunt oplossen met enkel de indrukking.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Harmonische trilling

Zelfs een massa geven in de opgave is overbodig daar je het vraagstuk kunt oplossen met enkel de indrukking.
Dan heeft iedereen volgens mij deze oefening verkeerd gelezen:
De veren van een auto worden 4,00cm ingedrukt als er 4 personen met een gezamelijk massa van 280kg, in gaan zitten.
Op basis van alleen die 280 kg reken je de veerconstante van het veringssysteem uit. En dan voor de trillingstijd neem je de volledige massa inclusief auto.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 98

Re: Harmonische trilling

dus,

voor de veerconstante heb je alleen maar de 280kg nodig (eigenlijk is dit wel logisch want de veren gaan 4cm in als er 280 kg op komt de te staan, ze zakken al een normale hoeveelheid in door de massa van de auto maar deze is altijd constant)

groeten

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Harmonische trilling

voor de veerconstante heb je alleen maar de 280kg nodig (eigenlijk is dit wel logisch ...
Ja, die veren waren al ingezakt door het gewicht van de auto, en die 4 cm éxtra komt door dat éxtra gewicht.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer