Molaire massa o2 meten uit kclo3 // pbo2

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 11

Molaire massa o2 meten uit kclo3 // pbo2

Dag chemistjes

Eerste jaar bachelor Chemie voor mij en eerste practicum voor chemie.

We moeten in het labo via de gaswet de molaire massa van O2 berekenen. Daarvoor doen we KClO3 en MnO2 in een proefbuis en verhitten we deze. Via metingen en de gaswet bekomen we de molaire massa.

Dus via MnO2 als katalysator kan door verhitting O2 gevormd worden.

KClO3(v) + MnO2(v) -> KCl(v)l+ MnO2(v) + O2 (g)

of

2 KClO3 (v) -> 2 KCl(v) + 3 O2 (g)

Nu zitten er bij dat practicum een aantal extra opgaves bij en uit eentje geraak ik echt niet wijs.

Moest men ipv KClO3, looddioxide ( PbO2) in de proefbuis verhitten, zou dit ontbinden in lood en zuurstofgas. Zal de waarde die men bekomt voor M (molaire massa) van O2 groter, kleiner of gelijk zijn (binnen de experimentele meetfout) aan 32 g/mol? waarom?

Volgens mij blijft de molaire massa van O2 altijd gelijk. Maar nu weet ik niet of er bij looddioxiden andere reactieproducten gevormd worden die de metingen zou verstoren?

Kan iemand mij helpen hierop het juiste antwoord te formuleren?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Molaire massa o2 meten uit kclo3 // pbo2

Curios zeker?

Ik heb dit vorig jaar ook moeten doen. De vraag kan ik me niet meer herinneren, maar het correcte antwoord is zeker gelijk.

De molaire massa van een stof is altijd constant! Je kan die berekenen door de molaire massa van de afzonderlijke atomen bij elkaar op te tellen. Aangezien er in beide gevallen O2 wordt gevormd heb je dus sowieso 32g/mol. De hoeveelheid (in mol) zal misschien verschillen, maar de molaire massa nooit.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 11

Re: Molaire massa o2 meten uit kclo3 // pbo2

Stond in de cursusnota's als bijkomende vraag.

Alweer bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Molaire massa o2 meten uit kclo3 // pbo2

;) Graag gedaan!
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer