Waarom wordt de nederlandse koning niet gekroond?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 74

Waarom wordt de nederlandse koning niet gekroond?

Ik wil dit al heel lang weten maar kan het nergens vinden dus vroeg ik me af of jullie dit wisten. Zoals jullie weten komt de inhuldiging van Willem Alexander tot Koning eraan nou las ik een tijd geleden dat de Nederlandse koninginnen niet gekroond zijn. De Kroon, Scepter, Bijbel, Rijksappel, Rijkszwaard en Rijksstandaard liggen er wel op een tafel maar worden niet gebruikt. Waarom heet het anders een kroning? Dus nog mijn vraag nogmaals waarom wordt de Nederlandse Koning niet gekroond was dat puur iets mannelijks waardoor het niet bij Beatrix, Wilhelmina en Juliana gebeurde of zit er een andere reden achter?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Waarom wordt de nederlandse koning niet gekroond?

Waarom heet het anders een kroning?
Het heet ook helemaal geen kroning, juist omdat er niet gekroond wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.449

Re: Waarom wordt de nederlandse koning niet gekroond?

Volgens wikipedia heeft het te maken met de scheiding van kerk en staat. Zie inhuldiging.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Waarom wordt de nederlandse koning niet gekroond?

Er staat mij iets bij van ooit gelezen te hebben dat Nederland slechts één gekroonde koning erkent en dat is God. Vandaar dat de koning niet in diens plaats kan treden.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Waarom wordt de nederlandse koning niet gekroond?

Misschien is de keuze meer afkomstig van Napoleon dan van de Nederlanders. Het koningschap in Nederland stamt niet uit de Middeleeuwen maar uit Franse Tijd: Lodewijk Napoleon. Frankrijk had zijn laatste koning onthoofd, en de kerk gescheiden van de staat. Napoleon wilde het vast anders doen dan vroeger.

Het is wel denkbaar dat Lodewijk Napoleon gekroond was geworden door zijn broer, Napoleon, die ons het koningschap heeft opgedrongen. Een paar jaar eerder had Napoleon immers zichzelf tot keizer gekroond.

Berichten: 1.168

Re: Waarom wordt de nederlandse koning niet gekroond?

De reden van de inhuldiging ipv kroning is:

In 1815 riep Willem zich uit tot koning. Bij een kroning behoort traditioneel een godsdienstige wijding.

Het koninkrijk was toendertijd half RK half Protestants. Er was geen overheersende religie.

Welke kerk zou de vorst moeten wijden bij de kroning? Een protestantse vorst kan niet aan de RK rituelen, zoals de paapse mis, deelnemen. De RK kerk verbiedt dat. Het zou ook niet door het protestantse volksdeel op prijs worden gesteld, als de koning deel zou nemen aan de mis en zo de transsubstantieatieleer zou omarmen.

Dat was een probleem.

Protestantse scherpslijpers erkennen slechts een Koning, met een hoofdletter wel te verstaan, maw God, dat zou een tweede probleem kunnen zijn.

Het probleem kon omzeild worden door de inhuldiging, die vond plaats in Brussel. Het is in Nederland bij inhuldigen gebleven na de splitsing. Ook Belgie kent geen kroning, want de koning aldaar heeft zelfs geen kroon.

Berichten: 1

Re: Waarom wordt de nederlandse koning niet gekroond?

''Doordat de continuïteit van de monarchie in de grondwet is verzekerd, wordt in ons land een koning niet gekroond. Daarom zijn de regalia alleen als symbolen in de kerk aanwezig.''

http://www.youtube.com/watch?v=tzAygpeoyks , 1:57

Gebruikersavatar
Berichten: 111

Re: Waarom wordt de nederlandse koning niet gekroond?

Koning en democratie staan haaks op elkaar.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Waarom wordt de nederlandse koning niet gekroond?

Ik zou niet weten wat het probleem is. Zolang de koning geen absoluut heerser is, is hij geen gevaar voor de democratie.

Reageer