Cauchy ongelijkheid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 21

Cauchy ongelijkheid

Ik zit met het volgende probleem:

Laat n element zijn van ;) \{0} gegeven zijn.

Geef met behulp van de Cauchy ongelijkheid dan voor alle
\( a_1 , a_2 , ..... , a_n \)
element van ](*,) geldt:
\( \sum_{i=1}^n \vert a_i \vert \leq \sqrt{n} (\sum_{i=1}^n a_i^2)^{0.5}\)
nu was mijn redenering als volgt:

het rechterdeel is minimaal wanneer de [wortel]n [grotergelijk]1 dus we nemen [wortel]n=1

dus dan kan je ook het volgende bewijzen:
\( \sum_{i=1}^n \vert a_i \vert \leq (\sum_{i=1}^n a_i^2)^{0.5}\)
, als je dit bewezen hebt, dan heb je ook het bewijs wat gevraagd wordt.

nu komt mijn probleem, de Cauchy ongelijkheid is als volgt:
\( \vert a_1*b_1 + a_2*b_2 + ... + a_n*b_n \vert \leq \sqrt{a_1^2+a_2^2+...+a_n^2}*\sqrt{b_1^2+b_2^2+...+b_n^2} \)
wanneer je de b-termen weglaat en alleen de termen met a neemt, geldt dan nog steeds de vergelijking van Cauchy, ik zou zeggen van wel, maar ik weet niet hoe ik dit moet laten zien.

En ik weet niet hoe ik nu verder moet met het bewijs.

Re: Cauchy ongelijkheid

Je kan de b-factoren niet weglaten, immers die kunnen kleiner zijn dan 1.

Moet je niet gewoon gebruik maken van de formule
\(|a|=\sqrt{a.a}\)
?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Cauchy ongelijkheid

Die vierkantswortel uit n weglaten in het rechterlid, lijkt me geen goed idee...

Neem in de ongelijkheid van Cauchy eens alle bi = 1 (i:1...n), wat geeft dat?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 21

Re: Cauchy ongelijkheid

TD schreef:Die vierkantswortel uit n weglaten in het rechterlid, lijkt me geen goed idee...

Neem in de ongelijkheid van Cauchy eens alle bi = 1 (i:1...n), wat geeft dat?


Goed punt, als je voor bi = 1 (i:1...n) neemt, dan volgt uit het rechterdeel [wortel]n*[wortel]1 dus voor bi = 1 (i:1...n) krijg je het rechterdeel van de ongelijkheid die ik moest bewijzen en het linkerdeel is dan ook gelijk aan die ongelijkheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Cauchy ongelijkheid

Dus je hebt precies wat je nodig hebt... ](*,) . Maar zoals je ziet, kan je die wortel uit n niet zomaar laten vallen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 21

Re: Cauchy ongelijkheid

Dus je hebt precies wat je nodig hebt... ](*,) . Maar zoals je ziet, kan je die wortel uit n niet zomaar laten vallen.


klopt dank je, eigenlijk is het een niet zo moeilijk bewijs maar je moet wel in de goede richting denken.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Cauchy ongelijkheid

Graag gedaan. Het helpt goed te kijken naar het gevraagde en die ongelijkheid, dan 'rolt' het er bijna vanzelf uit ](*,) .
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 21

Re: Cauchy ongelijkheid

Graag gedaan. Het helpt goed te kijken naar het gevraagde en die ongelijkheid, dan 'rolt' het er bijna vanzelf uit ](*,) .


Ik zit het bewijs uit te schrijven, maar ik zie nu dat de absoluut strepen bij de Cauchy ongelijkheid buiten het somteken staat en die van de gevraagde binnen het somteken, dus volgens mij ben ik er dan nog niet, en de driehoeksongelijkheid kan me ook niet helpen omdat die
\( \vert \sum_{i=1}^n a_i \vert \leq \sum_{i=1}^n \vert a_i \vert \)
is.

Berichten: 4.246

Re: Cauchy ongelijkheid

Ik zit het bewijs uit te schrijven, maar ik zie nu dat de absoluut strepen bij de Cauchy ongelijkheid buiten het somteken staat en die van de gevraagde binnen het somteken, dus volgens mij ben ik er dan nog niet, en de driehoeksongelijkheid kan me ook niet helpen omdat die
\( \vert \sum_{i=1}^n a_i \vert \leq \sum_{i=1}^n \vert a_i \vert \)
is.
Klopt, het is een fout in de opgave de absoluutstrepen moeten om de gehele som staan.
Quitters never win and winners never quit.

Reageer