Warmteverlies van aluminium kabel

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Warmteverlies van aluminium kabel

..//.. Hij zei letterlijk dat de enige reden waarom vogels niet op een (hoogspannings)lijn gaan zitten de temperatuur is. Die lijnen worden flink warm. Het is trouwens zo dat parameters van lijnen, zoals je die in de meest gangbare loadflow berekeningsboeken kan vinden, gegeven worden bij 70°C.
Ik heb natuurlijk nooit een thermometer tegen een hoogspanningslijn gehouden. 70°C is echter een temperatuur die voor mijn gevoel nogal aan de hoge kant is. Ik kan dat niet goed rijmen met een sneeuwstormpje van een jaar of vijf geleden waarbij bij mij in de buurt de hoogspanningslijnen dusdanig aanijzelden dat ze braken en zo 15 000 huishoudens twee dagen lang zonder stroom zetten.

Ik zou graag eens berekenen hoeveel energie er nodig is om 1 m aluminiumkabel 50°C boven de omgevingstemperatuur te houden, bij bijvoorbeeld windkracht 3. Ik heb ooit eens zo'n stuk kabel in mijn handen gehad, dat had een diameter van om en nabij 4 cm, en bestond uit lang gewonden strengen van een millimeter of 4 diameter (met lang gewonden bedoel ik dat één streng er zo te zien minstens een halve meter nodig had voor een spiraalslag)

Maar een ruw idee van het warmteverlies van gewoon een gladde alupijp van diameter 4 cm in lucht zou ook al leuk zijn. Hier bestaan vast kant-en-klare formules voor. Wie heeft die?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Warmteverlies van aluminium kabel

Alles wat je nodig hebt staat in het MIT boek wat ik al vaak genoemd heb.

Het gaat in dit geval om vergelijking 7.65

Voor Re = 12000 en Pr = 0.7 vindt je dan Nu = 59 dus h = 37 W/m2.K

Dat is de warmteoverdrachtscoefficient voor luchtstroming van 4 m/s dwars op een gladde 4 cm buis.

Dat is bijna 5 Watt per graad temperatuursverschil met de lucht, per meter kabellengte (buis).

Als je weet hoeveel warmte er in de kabel ontstaat kun je uitrekenen hoe warm het kabeloppervlak moet worden om al die warmte te verliezen en een evenwichtstemperatuur te bereiken.

Het materiaal van de kabel zelf speelt hierbij geen rol, dat bepaalt hooguit hoe warm de kabel in het centrum kan worden maar bij metaal zal dat nauwelijks afwijken van het oppervlak.

Er kan ook nog wat invloed van straling zijn: invallende zonnestraling op de kabel en stralingsverlies van kabel naar omgeving, maar op sombere winterdagen zullen beiden verwaarloosbaar zijn, en 's nachts natuurlijk helemaal.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Warmteverlies van aluminium kabel

Ontzettend bedankt. Dat gaan we dan elders eens in de discussie inbrengen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer