Springen naar inhoud

Andere notatie voor een afgeleide

• Log in om te kunnen reageren

Prot

Prot

• >250 berichten
  • 478 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2010 - 20:16

Hallo,

In mijn boek fysica kom ik soms een andere notatie voor een afgeleide tegen, maar die hebben we niet gezien bij wiskunde.

Bij wiskunde zagen we de notaties:
D(...)
[...]'

In mijn boek van fysica kwam ik voor de snelheid deze afgeleide tegen:

LaTeX

Ik weet niet helemaal hoe ik deze notatie (in het algemeen) van een afgeleide moet interpreteren.
Bijvoorbeeld als ik de afgeleide van 2x≤ + 4x moet bereken, kan dat dan ook met die notatie dat ik niet goed begrijp. Hoe?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 oktober 2010 - 20:26

LaTeX of LaTeX

Dit nochtans een veelgebruikte notatie hoor: http://en.wikipedia....bniz's_notation

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2461 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2010 - 20:31

De notatie LaTeX is de notatie die door de 17e-eeuwse wiskundige Gottfried Wilhelm Leibnitz is geÔntroduceerd. Het verband tussen de notatie van Lagrange (de accentnotatie) en die van Leibnitz wordt gegeven door LaTeX , waarbij y' dus als de afgeleide van een functie van x wordt opgevat.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Prot

Prot

• >250 berichten
  • 478 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2010 - 20:31

LaTeX

of LaTeX

Dit nochtans een veelgebruikte notatie hoor: http://en.wikipedia....bniz's_notation

Ik begrijp het niet helemaal. Moet ik het bekijken als een quotient?

Stel als ik de afgeleide van 6x≤-1 moet berekenen.

Kan ik dan gewoon schrijven:

LaTeX

Waarom staat die dx er dan? Ik begrijp gewoon niet waarom een afgeleide ook zo kan genoteerd worden?

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 oktober 2010 - 20:39

Waarom staat die dx er dan? Ik begrijp gewoon niet waarom een afgeleide ook zo kan genoteerd worden?

Het is gewoon een kwestie van notatie. Soms is het nuttig om de afgeleide als een quotiŽnt te kunnen beschouwen.

Prot

Prot

• >250 berichten
  • 478 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2010 - 20:46

Het is gewoon een kwestie van notatie. Soms is het nuttig om de afgeleide als een quotiŽnt te kunnen beschouwen.

Ah, ok. Dus ik kan als ik de afgeleide van y=6x≤-1 moet berekenen gewoon zeggen:

LaTeX

En voor de 2de afgeleide:
LaTeX

Is dit de goede notatie?

Veranderd door Prot, 09 oktober 2010 - 20:47

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 oktober 2010 - 20:54

Ja dat klopt.

De d notatie staat voor oneindig kleine veranderingen.

Vanuit een natuurkundige hoek:

Je hebt gezien dat de snelheid van een eenparig rechtlijnige beweging gegeven wordt door: LaTeX [/quote]

Hier ben je de 2de keer wel het kwadraat in de noemer vergeten, maar ik denk dat dat gewoon een vergissing is en dat je het wel doorhebt ](*,)

Veranderd door Xenion, 09 oktober 2010 - 20:52

Prot

Prot

• >250 berichten
  • 478 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2010 - 21:16

Ja, bedankt voor de hulp ](*,)

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2461 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 oktober 2010 - 11:08

Nog even een aanvulling: LaTeX , dus je moet het symbool LaTeX , ondanks de naam differentiaalquotiŽnt, niet als een quotiŽnt, maar als de limiet van een (differentie)quotiŽnt opvatten.

Veranderd door mathreak, 10 oktober 2010 - 11:08

"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures