Berekenen distributiehal (mechanica)

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 160

Berekenen distributiehal (mechanica)

Hallo,

Voor het berekenen van een distributiehal ga ik een verslag uitwerken. Hierbij ga ik de gevelkoloms, vakwerken, gordingen en het portaal doorrekenen (belastingschema's, krachtsverdelingen, sterktes, stabiliteit).

Nou is mijn vraag, hoe ga ik te werk op basis van de gegevens die ik heb?

Welke stappen moet ik volgen?

Gegeven:

Afmetingen (zie afbeelding in de bijlage)

Dakbelasting (eg dakconstructie en veranderlijke belasting)

SLS: 2,0 kN/m²

ULS: 2,85 kN/m²

Materiaal: Staal (S235)

Buigspanning: fy;d = 235 N/mm²

Schuifspanning: 136 N/mm²

Elasticiteitsmodus: 2,1 x 10^5 N/mm²

Vakwerken:

Onder- en bovenregel: warmgewalste HE, IPE, buis of koker.

Diagonalen en verticalen: warmgewalste buis of koker.

Grodingen: IPE profiel

Ik neem aan dat ik eerst op basis van de afmetingen en h.o.h. afstanden de q-belasting op het dak moet achterhalen (daarbij de kN/m² om rekenen naar een lijnlast). De sterkte toetsen aan de 2,0 kN/m² en de doorbuiging toetsen aan de 2,85 kN/m².

Iemand die hier een handje toe kan steken om mij verder op weg te helpen? ](*,)
Bijlagen
Hal_constructie_overzicht_2.jpg
Hal_constructie_overzicht_2.jpg (74.38 KiB) 410 keer bekeken
Hal_constructie_overzicht_1.jpg
Hal_constructie_overzicht_1.jpg (102.92 KiB) 412 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Berekenen distributiehal (mechanica)

Hier duiken we het specifieke vakgebied van praktische constructieleer in. Daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Berekenen distributiehal (mechanica)

Met de hand zal dit een hele klus worden. ;) Aan te raden is hiervoor een softwarepakket voor te gebruiken (welke helaas niet gratis zijn ](*,) ).

Indien je geen wind- en sneeuwbelasting zou beschouwen is het doenbaar met de hand aangezien het aantal 3D effecten sterk verminderd.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 160

Re: Berekenen distributiehal (mechanica)

jhnbk schreef:Met de hand zal dit een hele klus worden. ;) Aan te raden is hiervoor een softwarepakket voor te gebruiken (welke helaas niet gratis zijn ](*,) ).

Indien je geen wind- en sneeuwbelasting zou beschouwen is het doenbaar met de hand aangezien het aantal 3D effecten sterk verminderd.
Er worden geen wind- en sneeuwbelastingen beschouwd. Al zitten er wel kruisverbanden in de hal constructie, wat het er niet makkelijker op maakt. Matrix software is handig als controle voor de antwoorden, dan is het nog een hele kunst om met de hand aan dezelfde antwoorden te komen. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Berekenen distributiehal (mechanica)

Leuke uitdaging: schrijf zelf de software hiervoor. Als je wat handig bent met Matlab kan dat op een kleine twee dagen (been there, done that) om zoiets, zonder veel toeters en bellen, werkende te krijgen.

Mja, aangezien wind- en sneeuwbelasting er niet is zou ik het volgende doen:

Top down één dak uitwerken:
  • Berekening gordingen
  • Afdracht naar spant
  • Bereken het spant
  • Berekenen afdracht naar portiek
  • Berekening één portiek (middelste is het zwaarste belast)
(vergeet eigengewichten, veiligheidsfactoren, belastingsfactoren, ... niet)

Logischerwijs zullen er spanten en gordingen minder belast worden maar reken gewoon elke keer de meest nadelige situatie uit zodat je al een leuke benadering krijgt.

Aan te raden is het gebruik van Excel om aanpassen van profielen, belastingen of afstanden eenvoudig te maken.

Je mag hier uiteraard altijd raad vragen!
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer