Springen naar inhoud

Wie is het?

• Log in om te kunnen reageren

Bograb

Bograb

• >25 berichten
  • 80 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 september 2005 - 17:40

Soms speel ik met mijn jongere zusje het gezelschapsspel Wie is het?. Voor wie het spel niet kent:
- Men heeft beiden een identiek aantal identieke plaatjes van personen;
- Men pakt uit een doos elk één plaatje;
- Door elkaar beurtelings vragen te stellen over het uitzicht v/d persoon (bv. Heeft hij/zij blond haar, dikke lippen, een snor,...) kan men plaatje per plaatje elimineren, tot er nog maar één over is: het plaatje v/d tegenstander;
- Het doel van het spel is het plaatje van de tegenstander te vinden, voordat die dat van jou gevonden heeft.

Nu komt het natuurlijk voor dat mijn zusje nog maar één plaatje overheeft, en ik nog meerdere. Zij zal dus winnen, maar zodra ze nog maar één plaatje over heeft, is de beurt aan mij, en kan ik door een juiste gok te wagen toch nog winnen. En nu komt het:

Ik heb na verloop van tijd opgemerkt dat ik met een zekerheid van 85% kan zeggen welk plaatje mijn zus heeft door aandachtig te luisteren naar de vragen die ze stelt: deze komen immers blijkbaar overeen met de eigenschappen van haar persoon. Zij heeft bijvoorbeeld een kale man met dikke lippen, een bril en een witte baard. Dan staat het bijna vast dat ze aan mij vraagt: "Heeft uw persoon een baard, dikke lippen, een bril,..." Door aandachtig bij te houden welke vragen ze stelt kan ik op het laatste de plaatjes elimineren die het bijna zeker niet zijn en zo haar plaatje achterhalen.

Maar toen ik mijn zus dit vertelde, probeerde ze er op te letten dat ze deze sporen niet meer achterliet, maar dat lukte niet!

Daarom mijn vraag: hoe kunnen we dit fenomeen verklaren, en, aangezien je het niet kunt onderdrukken, waar komt het vandaan?

Verder: dit werkt ook bij mijn ouders, maar dan met minder kans dan 85%.
Desalniettemin sommeerde de accountant-administratieconsulant het achenebbisje jongetje te zandzeepsodemineraalwatersteenstralen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 08 september 2005 - 23:52

misschien snap ik het niet hoor,maar als je zusje nog maar 1 plaatje over hebt..heb je bijna alle mogelijkheden al kunnen elimineren die het niet waren.is het toch ook niet echt een gok meer..help mij is ff :shock:

wim600008149

wim600008149

• >250 berichten
  • 575 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 september 2005 - 08:15

misschien snap ik het niet hoor

Nee je hebt het niet gesnapt. Het is Bograp die soms wint ondanks het feit dat zijn zusje nog maar één plaatje over heeft op het moment dat het Bograp zijn beurt is. Bograp raadt het paatje van zijn zus omdat hij weet dat zij haar vragen aan hem baseert op haar eigen plaatje. :shock:

Dino

Dino

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 september 2005 - 08:23

volgens mij:

associatie gedrag, het is makkelijker op op iets te komen dat je voor je ziet. Als ze vragen noem eens een bureau onderdeel op zal je zeker eerst op de onderdelen van jou werk komen. Als ik op een vraag moet komen bij wie is het (er zijn er zo veel ) worden je hersenenen (die voornamelijk met links werken) geactiveerd door de mogelijkheden dat je voor je ziet. Dus vraag je de vragen/kenmerken van het ventje voor je.

Een test, laat haar haar ventje verberen tijdens alle fases behalve de fase waar jij een vraag stelt. Mogelijk dat ze het dan niet meer doet (eerste 'bewijs)
Tweede test, laat haar naar een ander ventje (vrouwtje) kijken als ze vragen stelt en kijk dan of ze idd die persoon beschrijft.

xd

Napoleon Dynamite

Napoleon Dynamite

• >250 berichten
  • 778 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 september 2005 - 09:10

Niets meer dan interferentie van visuele cues, aangezien de persoon die je moet raden helemaal centraal vooraan staat en eigenlijk al sowieso de aandacht zou trekken ga je aan de hand van dat plaatje vetrekkende lichaamsdelen beschrijven.
Een ander voorbeeld van interferentie in de hersenen is: "Denk niet aan een roos konijn".
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

• Gast

Geplaatst op 10 september 2005 - 22:09

Dit is wellicht geen antwoord op je vraag maar wat ik typisch vind is dat jij gedurende het spel,of beter gezegd gedurende de spelletjes die jullie spelen bij wijze van experiment en/of na het bespreken van deze ontdekking,hier geen gebruik van maakt. maw dat je nieteerder in het spel inspeelt op de wetenschap die je hebt van wat haar vragen zeggen over de persoon die ze getrokken heeft. Dus eigenlijk gaan jullie allebei obewust door met het spel op een bepaalde manier te spelen.Als je hier misschien openlijk gebruik van maakt dan zal zij haar "zwakke plek inzien" en misschien bewuster er mee omgaan. Leuk om te experimentren.!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures