Dierenrecords

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 108

Dierenrecords

Hee, hallo daar!

Ik ben op zoek naar de strafste dierenrecords die bewezen zijn. Deze kunnen gaan over klassieke criteria, zoals snelheid, grootte, et cetera, maar ook over minder gekende dingen, dingen die belangrijk kunnen zijn in het vraagstuk buitenaards leven. Dan interesseer ik mij vooral in de dieren die de warmste en koudste temperaturen aankunnen, héél lang zonder water kunnen leven, et cetera cetera cetera...

Één die we allemaal kennen:

Snelste landdier is de jachtluipaard

Alleen is de vraag hoe snel die nu precies gaat, een snelheid die bewezen is. Men krijgt altijd tegenstrijdige informatie, van 104 km/h, 112 tot 120 km/h. Wat is nu precies bewezen?

Weet iemand bijvoorbeeld goede websites?

mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Dierenrecords

De BiNaS beschrijft volgens mij verschillende extremen van dieren.

De organismen (niet dieren) die het beste in extremen kunnen overleven zal je bij de archaea uitkomen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 108

Re: Dierenrecords

Ik wou het net aanpassen maar zie dat u al geantwoord hebt. Ik heb het vandaag gelezen. Wat zijn de extreemste temperaturen die organismen dus aankunnen?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Dierenrecords

Met de suggestie van archaea had je er eigenlijk al zelf uit moeten kunnen komen. Zelfs wikipedia geeft duidelijk aan dat Methanopyrus kandleri er het warmst bij zit met 122oC.

Koude is een hele ander verhaal. Je kan bacterien invriezen en later weer ontdooien zonder veel problemen. Zelfs in de vloeibare stikstof zouden ze het nog overleven.

Een laatste noot: 'aankunnen', 'groeien' en 'overleven' zijn verschillende termen die niet echt door elkaar gebruikt kunnen worden.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: Dierenrecords

in wetenschap in beeld nr. 6 van 2010 staan een aantal cijvers over bacterien:

bacterien kunnen snelheden halen van wel 15 cm per uur

20 km in de atmosfeer zijn levende actieve bacterien gevonden

2.8 km onder de grond zijn levende actieve bacterien gevonden ( ze gebruiken uraan of water af te breken)

ze overleven het 1 miljoen jaar in het -9 graden celcius, 3 km diep ijs in groenland

bacterien temperaturen: (graden celcius)

Psychorofiele: -20 tot 15

Mesofiele bacterien (de meeste): 15 tot 45

maar sommige bacterien kunnen 45 tot 120 aan

sommige kunnen zich om de 20 min delen sommige doen daar 1000 jaar over

de kleinste bacterie is 0,0002 nm

bacterien kunnen 6000 km verplaatst worden (van afrika tot amerika)

Reageer