Elektriciteit opwekken in het klein

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

Elektriciteit opwekken in het klein

Hallo allemaal.

Ik en een klasgenoot moeten een profielwerkstuk maken. Ons onderwerp is om iets te maken dat stroom opwekt voor maar bijvoorbeeld 1 huishouden. het idee erachter is dat het een soort pakket wordt die je naar een afrikaans land stuurt zodat een gezin daar als het ware ook tv kunnen kijken. Ons plan was om een auto dynamo te gebruiken. en deze aan te drijven d.m.v. waterkracht. We hebben heel lang zitten twijfelen tussen stoom en waterkracht maar uiteindelijk dus gekozen voor waterkracht. Nu ben ik veel gaan opzoeken over de werking van waterkrachtcentrales.

Je moet om aantal dingen letten bijvoorbeeld dat je altijd dezelfde stroomsnelheid van het water hebt.Wat natuurlijk nooit zo is. In het groot bouwt men dammen of zijkanalen en sluisen om te zorgen dat de stroom snelheid constant blijft. Maar omdat wij het in het klein willen doen is het niet mogelijk om natuurlijk een dam te bouwen(daar zit die afrikaan niet op te wachten). Ik zat wel te denken aan tandwielen van verschillende groten net zoals op een fiets met versnellingen maar dan helpt het alleen als het ook werkelijk het juiste toerntal heeft bij een tandwiel. Stel je hebt een waarde die tussen tussen tandwiel1 en tandwiel 2 zit dan heb ik het verkeerde toerental want ik heb geen tandwiel 1,5.

Het punt is dus dat ik geen goede manier kan vinden om het toerental van het waterrad constant te houden. Dus ideeen en tips zijn welkom:)

gr Ruben

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Elektriciteit opwekken in het klein

Omdat de meeste Afrikanen niet bij een rivier wonen kun je ook denken aan een fiets op een statief waarop men 's avonds kan gaan fietsen om een lampje te laten branden. Zoals hier in de oorlog.

Berichten: 473

Re: Elektriciteit opwekken in het klein

Zitten jullie op dezelfde school als deze gasten??

Waarom geen gas gebruiken ipv een rivier, er zijn er zó weinig in Afrika ](*,) ?

Heftrucks op gas, koelkasten op gas, ... ... dus waarom geen dynamo/alternator op gas?

Off topic:

"Ik en een klasgenoot moeten... " beleefdheidsvorm tov je klasgenoot gebied je "Een klasgenoot en ik moeten ..." te schrijven, maar dat blijft tussen ons hé ;)

Berichten: 11

Re: Elektriciteit opwekken in het klein

Haha dat is mijn klas genoot die ik bedoel. Hij is dus ook al op dit forum wezen rond vragen:P

Maar even over dat gas ik denk dat de afrikaanse inwoners geen gas bezitten.

En we hebben besloten om alleen iets te maken voor de landen in de tropische zone waar wel rivieren stromen

Berichten: 473

Re: Elektriciteit opwekken in het klein

Er is gas uit het centraal distributie net, maar er is ook zoiets als gas in flessen (groot & klein) ](*,)

Klik, en nog eens klik gas is dus veelzijdiger dan die leiding die (misschien) bij jouw thuis komt.

Berichten: 36

Re: Elektriciteit opwekken in het klein

"Ik en een klasgenoot moeten... " beleefdheidsvorm tov je klasgenoot gebied je "Een klasgenoot en ik moeten ..." te schrijven, maar dat blijft tussen ons hé
Te laat... Ik zal 'ruubdude' hier dadelijk even over aanspreken ;)

;)

Berichten: 17

Re: Elektriciteit opwekken in het klein

Zonnepanelen zijn uiteraard het beste idee. Maar waarschijnlijk zijn jullie op zoek naar iets origineels. Gas is daarom ook geen goed idee. Want dat betekent eigenlijk een agregaat opsturen. Of een automotor op je elektrische apparaten aansluiten.

Toch denk ook ik dat het wateridee niet gaat werken, ongeacht of het je gaat lukken met de tandwielen. Je kan natuurlijk niet zomaar de dynamo in een rivier gooien en een verlengsnoer uitrollen naar een huis.

Ik denk dat je toch beter met stoom kan gaan werken. Op die manier kan je de generator naast je huis hebben. Je hebt alleen een vuurtje, een ketel en een dynamo nodig. Verder kan een dynamo van een auto prima functioneren op verschillende draaisnelheden. Zet een accu tussen de dynamo en het spanningsnet van het huis en je hebt een mooie buffer om eventuele schommelingen van de dynamo op te vangen.

Mocht je toch verder willen met het wateridee, dan zou ik me niet druk maken over de tandwielen. Want zoals ik al zei, kan een autodynamo prima functioneren op verschillende snelheden. Stop er een accu tussen en je bent klaar.

Berichten: 242

Re: Elektriciteit opwekken in het klein

Elektriciteit opwekken is niets meer dan een generator laten draaien of 2 bepaalde stoffen een chemische reactie laten krijgen (accu's) (in het echt is er wel wat meer over te zegge uiteraard maar voor jullie profielwerkstuk zou ik het hier maar bij laten). Als ik denk aan Afrika denk ik aan zonnig en grote platte vlakken. Zonnepanelen zijn wel erg specifiek qua werking. Als ik jullie was zou ik het meer richting kleinschalige windmolens zoeken (ik neem aan dat je gewoon wat interessants wilt vertellen en niet serieus alle afrikanen de niet in de 'urban jungle' wonen van stroom wilt voorzien.

Op die manier kun je alsnog alle kanten op. echt naar de werking van de opwekking of naar niet conventionele windmolens (windmolen met bladen die gecoat zijn in zonnecellen ik noem maar wat ;) )

Nou succes ermee jongens.
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Elektriciteit opwekken in het klein

(in het echt is er wel wat meer over te zegge uiteraard maar voor jullie profielwerkstuk zou ik het hier maar bij laten).
Nou, een fatsoenlijk profielwerkstuk moet écht wel voldoende diep de achterliggende theorie induiken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 242

Re: Elektriciteit opwekken in het klein

@Jan van de Velde

Jah het basisprinciepe van opwekking moet je uiteraard wel uitleggen maar bedoel ik neem aan dat ze met bestaande technologie werken en niet gaan proberen iets nieuws te ontwerpen of toe te voegen met een ander soort stator, rotor of iets dergelijks omdat het 'maar' een profielwerkstuk is ;) Daar kun je het ook wel over doen maar dan zou ik zeggen doe daar het profielwerkstuk dan over.
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Berichten: 473

Re: Elektriciteit opwekken in het klein

Ik denk dat je toch beter met stoom kan gaan werken. Op die manier kan je de generator naast je huis hebben. Je hebt alleen een vuurtje, een ketel en een dynamo nodig. Verder kan een dynamo van een auto prima functioneren op verschillende draaisnelheden. Zet een accu tussen de dynamo en het spanningsnet van het huis en je hebt een mooie buffer om eventuele schommelingen van de dynamo op te vangen.
Hier zitten volgens mij toch wel een paar serieuze design flows aan, zeg maar gebreken:

1) Die stoom moet wel onder druk geraken en je hebt een constante flow nodig! Hoe ga je dat doen met een "kampvuurtje"? Wie of wat zal de stoom onder druk zetten?

2) "accu tussen de dynamo en het spanningsnet " accu/dynamo = DC : net = AC er moet daar nog 't een en 't ander tussen komen, wat zal leiden tot rendementsverlies.

Neen, een privé stoomcentrale zie ik echt niet zitten!
Maar waarschijnlijk zijn jullie op zoek naar iets origineels. Gas is daarom ook geen goed idee.
Omdat het niet origineel is? mmmm slecht argument, de vraagsteller spraak wel van ".....dat het een soort pakket wordt die je naar een afrikaans land stuurt....."

Origineel is één zaak maar functioneel is toch wel beter ;)

Pakket is dus a) (ondergrondse) gastank, 2) gasturbine, 3) alternator, 4) ontspanners, ventielen en alle nodige attributen om het veilig te houden en als laatste... ... ... ... één vrachtwagen die rondrijdt om gas te verdelen ;)

Wat dan wel weer 200% correct is in je post is:
Zonnepanelen zijn uiteraard het beste idee.
Africa = sun = the way to go!

Berichten: 242

Re: Elektriciteit opwekken in het klein

Ik heb nogsteeds een beetje moeite met ''.....dat het een soort pakket wordt die je naar een afrikaans land stuurt....." want je hebt het over een pakket wat naar sloppewijken gestuurd word of rimboe samelevingen ? iets waar geen net is dus ook niet in hun zelfgemaakt huisje. Ik denk dat je dan snel zit te denken aan iets wat een accu laad en vervolgens sluit je iets via een DC/AC convertor om en sluit je er apparaten op aan. Zonnenenergie heeft dan het voordeel dat je geen AC/DC convertor nodig hebt om de accu te laden. en ik bedacht me ook zojuist dat je bij een generator ook een stuurstroom nodig hebt, dus als je het hebt over toepassingen waar geen net is tja dan zul je op de fiets moeten stappen en beginnen met trappen om je systeem op te starten ? (weer een voordeel van zonnenenergie). zodra je er een bestaand electriciteitsnet aan toevoegd dan heb je het niet meer over een pakket om ''tv te kunnen kijken'' nee dan heb je het gewoon over decentrale opwekking.

Maar dus even voor de duidelijkheid je wilt dus een pakket maken zodat mensen die geen electriciteitsnet hebben een eigen net maken (eilandbedrijf). die stuur je bij wijze van in een grote doos naar afrika zodat mensen in sloppewijken en in de rimboe electriciteit hebben ?

ps je moet het niet opvatten als afzeiken ik stel alleen kritische vragen zodat ik vervolgens een beter antwoord kan geven met betrekking tot de orginele vraag.
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Berichten: 11

Re: Elektriciteit opwekken in het klein

We hebben een bepaald gebied gekozen in Afrika namelijk de westkust. Daar hebben we een aantal landen geselecteerd met het zelfde 'profiel' : zon,kustgebieden,rivieren,tropisch regenwoud. De doelgroep is een huishouden die nu niet beschikken over elektriciteit. Vanwege dit profiel van de landen hebben we gekozen voor waterkracht.

We willen waarschijnlijk een autodynamo gebruiken hiervoor omdat je daarmee bij elkaar wel een tv een lampje en een ventilator kan laten draaien of i.p.v. tv een koelkastje.

Reageer