Springen naar inhoud

Vraagstuk met addertje

• Log in om te kunnen reageren

QuarkSV

QuarkSV

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 oktober 2010 - 21:50

Hallo

Ik zit vast met het volgende:

"Bereken hoeveel water je aan 3,5 ml NaOH-opl. (5% m%) moet toevoegen om een opl. te bekomen waarvan de molfractie aan NaOH 0,001 bedraagt. De massadichtheid van water (bij kamertemperatuur) bedraagt 1 g/ml. De massadichtheid van NaOH 5% (bij kamertemperatuur) bedraagt 1,05 g/ml."

Ik weet dat er ergens een addertje onder het gras zit, maar ik geraak niet bij de oplossing van dit vraagstuk. Een m% van 5% betekent dus dat er zich 5g NaOH en 95g water bevindt in de opl. dacht ik toch? Nu is de massadichtheid van NaOH 5% gelijk aan 1,05 g/ml, maar dit is volgens mij niet de eigenlijke massadichtheid van NaOH zelf, maar van de opl. of niet... Ik probeerde al om de oorspronkelijke molfractie te berekenen, maar het lukt niet om tot iets goed te komen.

Kan er iemand me verder helpen?

Grt

Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...

Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 oktober 2010 - 22:59

Ik neem aan dat hier met molfractie de concentratie in mol/L wordt bedoeld?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 oktober 2010 - 01:07

mol/L is niet hetzelfde als molfractie. De molfractie van een stof is de hoeveelheid mol van een stof in de som van alle molen in een mengsel. In een formule zou je dat als volgt uitschrijven voor een mensel van 2 stoffen:

molfractiea = mola/ (mola+molb)
"Meep meep meep." Beaker

QuarkSV

QuarkSV

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2010 - 10:18

Molfractie is dimensieloos en die moet 0,001 bedragen in mijn vraagstuk. Moet ik eerst proberen om eerst de 'gewone' molfractie te bepalen?

Veranderd door QuarkSV, 11 oktober 2010 - 10:19

Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...

Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 oktober 2010 - 22:31

Reken eerst eens uit om welke hoeveelheden het in alle genoemde gevallen gaat: Wat is de hoeveelheid watermoleculen in 3,5 mL NaOH-oplossing, enzovoort.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures