Da vinci en de perfecte cirkel?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 41

Da vinci en de perfecte cirkel?

Beste mensen, ik heb ooit een stukje gelezen of gehoord (is al lang geleden) over -ik meen- Da Vinci en dat hij tijdens een meningsverschil met de kerk zichzelf "bewees" door uit de losse hand een perfecte cirkel maakte op een vel papier.

Nouja, dat is wat mij nog bijstaat en ik probeer er wat over te vinden maar zoals je kan lezen weet ik er te weinig van.

Wie zegt dit iets en weet waar ik er meer van kan lezen?

Alvast mijn hartelijke dank!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Da vinci en de perfecte cirkel?

Het wordt gezegd (of dit waar is, is altijd een tweede bij zulks) dat de Paus ooit aan Leonardo Da Vinci heeft gevraagd om wat van zijn artistieke werk toe te sturen om in de een of andere competitie mee te doen. Da Vinci had daar eigenlijk niet zoveel zin in, maar na veel "zeuren" van de Paus stemde Da Vinci in; hij tekende een perfecte cirkel uit de vrije hand, met gestrekte arm en zonder die arm te ondersteunen. Aangezien dit ontzettend moeilijk is (het schijnt dat maar enkele mensen ter wereld dit kunnen) won Da Vinci direct de competitie.

Nu kun je bij zulke verhalen altijd je vraagtekens zetten. Waar het verhaal vandaan komt is volstrekt onduidelijk en ik zou ook geen enkele betrouwbare bron hiervoor weten. Je moet je ook bedenken dat een perfecte cirkel uit de losse pols sowieso ontzettend moeilijk te tekenen is. Een perfecte cirkel is namelijk een lijn waarbij op elk punt de afstand tot het middelpunt exact hetzelfde is. Zoiets opmeten is eigenlijk ook al ondoenlijk. Als er dus een kern van waarheid in dit verhaal zit, dan zou je je dus ook kunnen afvragen of de cirkel niet gewoon "behoorlijk goed rond" was en hij met een scheut charisma erbij gewoon veel indruk maakte.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 41

Re: Da vinci en de perfecte cirkel?

Ah, nu komt het weer terug, dankjewel!

Berichten: 306

Re: Da vinci en de perfecte cirkel?

Ik ben erg benieuwd wat de diameter van die cirkel was. Dat maakt denk ik nogal uit namelijk.


Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: Da vinci en de perfecte cirkel?

Interessant verhaal, tevens de link van da_doc.

Wellicht iets voor Myhtbusters? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 177

Re: Da vinci en de perfecte cirkel?

Het lijkt me een onzin verhaal. Waarom zou een techneut en genie zoals Leonardo zich willen bewijzen?

Je tekent een perfecte cirkel met een naald, een draadje en een potlood.

In de context van de geschiedenis zal het daar wel over gaan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Da vinci en de perfecte cirkel?

Niet Da Vinci maar Giotto tekende die perfecte cirkel uit de losse pols, om gekozen te worden voor schilderijen in de St Pieter. Het hele verhaal is opgetekend door Vasari. De act kan er zo hebben uitgezien: 1

Reageer