Springen naar inhoud

Vensterinstelling zoeken met rekenmachine ti-84 plus

• Log in om te kunnen reageren

LuMiNeX

LuMiNeX

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2010 - 06:56

Ik heb hetzelfde vraag als hier beneden:

Wiskundeforum

Ik snap het nog steeds niet, aangezien hij steeds moeilijk blijft praten.

Veranderd door LuMiNeX, 12 oktober 2010 - 06:58

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 12 oktober 2010 - 10:18

Ik vraag me af of het starten van een nieuw topic hiervoor de oplossing is. Bovendien komen we hier in de buurt van een TI-84 manual. Maar goed ik wil dit ook op papier zetten voor mijn leerlingen dus...

Om de goede instellingen te vinden zijn er drie knoppen nodig:
1.window, om te kijken waar xmin en xmax resp ymin en ymax op staan
2.zoom, om te kijken of je beeld hebt en om in- en uit te zoomen
3.table, om te kijken of er waarden zijn die buiten het beeld vallen.

Als je een plot maakt zorg je dat je direct daarna zoom standard 6 indrukt. Kijk voor deze ene keer even op window, die staat nu op -10 tot 10 voor x en y. Zoom standard is je basis voor alles. Waar je ook staat, hoe je instellingen ook zijn, met zoom standard kom je op -10 tot 10.

Voorlopig gebruik je window alleen maar om te kijken wat de instellingen zijn.

Druk graph om te kijken of je iets ziet. Als je niets ziet kijk je op table om te zien hoe groot de y-waarden zijn. Als ze te klein zijn om te zien, ga je inzoomen met zoom 2, anders zoom je uit met zoom 3. Let erop, dat je na zoom 2 of 3 enter indrukt, anders gebeurt er niets. Zoom net zo lang door tot je beeld krijgt. Je weet nu de vorm van de grafiek en de waarden die je moet bestrijken. Dat kan ook met table, maar dan zie je maar vijf waarden in plaats van alle van belang zijnde waarden.

Als je nu in window kijkt zie je de waarden van x en y waarbij je iets ziet. Het zijn bovendien de waarden die horen bij het assenstelsel dat op dit moment in beeld is. Je gebruikt deze gegevens om te schatten welke waarden jij nodig hebt voor jouw plaatje.

Bijvoorbeeld de functie 100+0,001.x zie je na 2 maal uitzoomen als een horizontale rechte lijn op het scherm.
Nu geef je zoom fit 0, je krijgt nu een rechte stijgende lijn in beeld. Met window controleer je de waarden die je in beeld hebt. Dat zijn nu -160 tot 160, resp. 99.... tot 100......

Als dat niet de bedoeling is, kun je een selectie maken. Hiervoor gebruik je window nu wel. Je maakt xmin en xmax zo groot, dat het gewenste bereik is gevonden. Laat dit 0 tot 5 zijn. Zet je nu de grafiek op, dan zie je een lijn die een heel klein beetje oploopt. Met zoom fit 0 zet je de verticale schaal weer goed. Met window kijk je welke waarden er nu op de x en de y as staan.

Bovenstaande is een methode om elke functie goed in beeld te krijgen. Er zijn diverse shortcuts als je al vooraf bepaalde informatie krijgt. Krijg je een domein (x-bereik) op dan voer je die direct in window in. Met zoom fit 0 krijg je dan meteen een goede grafiek. Controleer in window welke waarden in beeld zijn.

LuMiNeX

LuMiNeX

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2010 - 15:05

Ja ik heb zoomfit gebruikt en [window] veranderd wel en ik zie de grafiek goed, maar als ik dan naar het antwoordenboekje kijk heeft het niet dezelfde windowinstelling.

• Gast

Geplaatst op 12 oktober 2010 - 15:07

Wat is de opgave precies, wat is jouw antwoord en wat is het goede antwoord?

LuMiNeX

LuMiNeX

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2010 - 15:12

W=1000-50T

Venterinstelling antwoordenboekje: X=0 tot 20 Y= 0 tot 1000

Ik met zoomfit: X= -10 tot 10 Y=500 tot 1000

• Gast

Geplaatst op 12 oktober 2010 - 15:35

Bedankt voor de feed-back, dit neem ik mee in mijn verhandelingetje. Als je de procedure volgt zoals boven beschreven, krijg je bij 1x uitzoomen vanuit zoom standard -40 tot +40. Je ziet dan de lijn in de rechterhelft van het vlak naar beneden lopen.
Links van de y-as gebeurt er niets dus kun je alvast in window kiezen voor xmin =0. Kies je nu zoom fit dan krijg je een duidelijk aflopende lijn en y loopt van -1000 tot +1000. Dit is net zo goed als het antwoord in het boek, tenzij W een grootheid is die nooit negatief wordt. Dan kies je natuurlijk voor y waarden van 0 tot 1000. Dan krijg je een grafiek die er net zo goed uitziet als die in het boek en die dus niet foutgerekend zal worden.

LuMiNeX

LuMiNeX

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 oktober 2010 - 06:40

Oke, maar werkt zoomfit altijd?

zo, niet wat moet ik dan anders doen?

• Gast

Geplaatst op 13 oktober 2010 - 09:12

Zoomfit doet niet anders dan de y-instelling zo maken dat voor de gekozen x-waarden, de uiterste y-waarden precies boven- en onderkant van het venster raken. Dat wil niet zeggen dat je dan een representatief deel van de grafiek ziet.

LuMiNeX

LuMiNeX

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 oktober 2010 - 15:18

Dan zou ik of uit de grafiek moeten halen naar de hoogste en laagste punt kijken bij de X, en naar het verhaal kijken (tijd, snelheid)?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures