Springen naar inhoud

Statistiek

• Log in om te kunnen reageren

flo123

flo123

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2010 - 16:10

Hallo,

Ik ben vandaag en gister ziek geweest dus ik heb het een en ander gemist op college. Dat probeer ik nu zelf in te halen maar ik loop bij deze vraag vast en ik wil wel graag de rest van de opdrachten nog doen, zodat ik overmorgen weer bij ben.

De vraag luidt: In een test waar men de antwoorden 'slecht, matig, goed, of uitstekend' kan stemmen heeft van de 1060 mensen 46% een beoordeling van uitmuntend of goed gegeven aan een product. Is dit overtuigend bewijs dat een meerderheid vindt dat het product matig of slecht is? gebruik a=0.01.
(a staat voor een type I error; dat is wanneer H0 niet wordt geaccepteerd terwijl H0 wel waar is.

In de opgaven hiervoor was het vaak te benaderen met een binomiale verdeling, want de getallen waren niet zo hoog en voor bijvoorbeeld p(Y<3) met Y~Bin(n,p) is er een tabel waar deze waarde te vinden is, zodat je het zelf niet allemaal in hoeft te typen. Ik denk/weet eigenlijk wel zeker dat het hier de bedoeling is om de normale verdeling te gebruiken.

Hoever ik zelf ben gekomen:

H0: p(iemand stemt voor matig of slecht=0.5)
Ha: p(iemand stemt voor matig of slecht<0.5)

Z-waarde voor normaalverdeling = (schatting van de parameter - waarde parameter volgens H0) /standaard deviatie voor de parameter:
(0.54-0.50)/sqr(0.54*0.45/1060)=2.61298....

Ik heb het gevoel dat er hier al ergens iet fout is gegaan, kan iemand mij hier bij helpen?

Alvast onwijs bedankt,
Florian

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

flo123

flo123

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 oktober 2010 - 12:51

Ik heb zelf nog even zitten puzzelen, en ik ben volgens mij wel tot een redelijk antwoord gekomen:

a=0.05 : Z-waarde is dan 2.575

standaard afwijking: sqr((0.46 * 0.54)/1060)

Z-waarde voor deze test: (0.54-0.50)/ sqr((0.46 * 0.54)/1060) = 2.6418

2.6418>2.575 dus het is aannemelijk dat een meerderheid van de bevolking een negatieve mening heeft.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures