Poiseuille

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

Poiseuille

Hey

Ik had dit al eens gepost bij natuurkunde maar dan zag ik dat het eigenlijk bij huiswerk hoort te staan.

Ik heb een vraagje. We hebben op school de wet van poiseuile gezien:

stroomsterkte = drukverschil/ stromingsweerstand.

Ik zou de juiste eenheden moeten hebben. Kan iemand mij daarbij helpen alsjeblief?

De stroomsterkte zou m^3/s moeten zijn.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Poiseuille

Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 16

Re: Poiseuille

Daar had ik al eens gekeken maar ze vermelden niet welke eenheid de stromingsweerstand heeft.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Poiseuille

dan kun je dat toch zelf afleiden uit die formule? Want ook de eenheden moeten kloppen. Zie voor voorbeelden

[microcursus] formules herschrijven / vergelijkingen oplossenErgens in het laatste hoofdstukje.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Poiseuille

Er staat toch duidelijk: Δp het drukverschil in Pa

Er draait er bij dit soort vergelijkingen altijd om dat je met consistente eenheden werkt.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 16

Re: Poiseuille

Fred F. schreef:Er staat toch duidelijk: Δp het drukverschil in Pa

Er draait er bij dit soort vergelijkingen altijd om dat je met consistente eenheden werkt.
Als ge Pa (N/m^2) deelt door de stromingsweerstand ( eenheid weet ik nie) moet je uitkomen op m^3/s. Hoe gaat da nu?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Poiseuille

stroomsterkte = drukverschil/ stromingsweerstand.
\( \frac{m^3}{s} = \frac{\frac{N}{m^2}}{eenheid \ van \ stromingsweerstand} \)
herschrijf zodat de eenheid van stromingsweerstand aan één kant van het = teken komt te staan en al de rest aan de andere kant, en dan kun je aan die andere kant nog verder vereenvoudigen door N te schrijven als kgm/s² en dan die breuk eens lekker helemaal uit te werken.

Zie voor voorbeelden

[microcursus] formules herschrijven / vergelijkingen oplossenErgens in het laatste hoofdstukje.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 16

Re: Poiseuille

Jan van de Velde schreef:stroomsterkte = drukverschil/ stromingsweerstand.
\( \frac{m^3}{s} = \frac{\frac{N}{m^2}}{eenheid \ van \ stromingsweerstand} \)
herschrijf zodat de eenheid van stromingsweerstand aan één kant van het = teken komt te staan en al de rest aan de andere kant, en dan kun je aan die andere kant nog verder vereenvoudigen door N te schrijven als kgm/s² en dan die breuk eens lekker helemaal uit te werken.

Zie voor voorbeelden

[microcursus] formules herschrijven / vergelijkingen oplossenErgens in het laatste hoofdstukje.
Dank u voor de hulp. Nu kan ik verder.

Reageer