Vraag over orcganische chemie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 768

Vraag over orcganische chemie

Hallo, ik heb een vraag,

Ik weet gewoon niet hoe ik aan oef 23 moet beginnen. De leerkracht zei ons gewoon de molecuulformule te geven.

Afbeelding

Ik weet echt gewoon niet hoe ik daar moet aan beginnen.
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Vraag over orcganische chemie

Wat bedoel je precies? Hulp bij het opstellen van de structuurformule of bij het oplossen van de vraagjes A & B?

Het opstellen van een structuurformule is vaak zinloos bij organische stoffen. Je kan er immers zo goed als niets op zien.

Als je dit toch zou willen doen komt het er gewoon op neer het aantal koolstof, zuurstof en waterstofatomen te tellen.

Voor de vraagjes raadt ik je aan om eerst hier een kijkje te nemen.

In de link van de functionele groepen vind je een lijstje met alle soorten die er bestaan. Blader er eens door en kijk wat je kan besluiten. Belangrijk is echter wel dat vertakkingen op ketens zoals je deze bijv. links van de OH-groep kunt zien niet tot de functionele groepen behoren. De Wikipedia pagina doet immers anders blijken.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Vraag over orcganische chemie

We hebben vandaag chemie gehad en ik denk dat ik het begrijp. We kregen deze oefening mee. We moeten de structuurformule bepalen en de functionele groepen aanduiden. Dit is de opgave:

Afbeelding

Ik heb het zo gedaan:

Afbeelding

De functionele groep die ik denk te zien is een ester.

De structuurformule is dus: C6 H12 O2

Ben ik juist?
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Vraag over orcganische chemie

Kwintendr schreef:De functionele groep die ik denk te zien is een ester.

De structuurformule is dus: C6 H12 O2

Ben ik juist?
Helemaal juist !!

Als je het nog wil aanduiden zou ik een cirkel trekken rond C(=O)-O
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Vraag over orcganische chemie

Ik heb dat ook gedaan op mijn blad, maar anders wordt het hier nogal onoverzichtelijk ;)

In ieder geval bedankt!
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Vraag over orcganische chemie

Oké ;) graag gedaan!
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer