Eenheid van atoommassa?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Eenheid van atoommassa?

Ik wil de gegevens uit het periodiekstelsel gebruiken van het element aluminium, Al.

Uiteraard heb ik gekeken op www.webelements.com om over de juiste gegevens te beschikken. Maar ik kom daar niet geheel uit. Achter de atoommassa = 26.9815386 (notatie punt of komma?) ontbreekt de eenheid, ik denk dat dit de “u” (hoofdletter of kleine letter?) is? Moet ik deze eenheid (u) aangeven of mag deze atoommassa ook zonder eenheid genoteerd worden, zoals dit dus op www.webelements.com staat? “U” staat dan voor……………………?

Deze atoommassa van 26.9815386 is deze gelijk aan de molmassa (gram/mol)? Zo ja is deze dan ook gelijk aan 26,9815386 gram?

Waarschijnlijk voor de scheikundigen “domme” vragen, maar voor een leek ;) op dit gebied best een lastige materie, zeker gezien de uiteenlopende omschrijvingen op internet (diverse bronnen).

Bij voorbaat dank!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Eenheid van atoommassa?

“U” staat dan voor……………………?
voor "unit" , volledige afkorting is amu, atomic mass unit.
Deze atoommassa van 26.9815386 is deze gelijk aan de molmassa (gram/mol)? Zo ja is deze dan ook gelijk aan 26,9815386 gram?
een atoommassa is natuurlijk niet gelijk aan de massa van een mol atomen.

Ietsje netter uitgedrukt: als de atoommassa 34,3 u is, dan is de molmassa van die atoomsoort 34,3 g/mol.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Eenheid van atoommassa?

Of met andere woorden, 1 mol Al (enorm veel deeltjes) weegt 34,3g

Neem ook een kijkje in de microcursus over het begrip "mol" daar staat een mooie uitleg van over hetgeen je zoekt.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 216

Re: Eenheid van atoommassa?

Kravitz schreef: Of met andere woorden, 1 mol Al (enorm veel deeltjes) weegt 34,3g

 
 
Oud topic met zeer late reactie, maar daarvoor niet minder belangrijk. Bedoel je niet, 1 mol Al weegt 26,98g? 
Dus de molaire massa van Al is 26,98...g/mol? 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Eenheid van atoommassa?

The artist schreef:  
Bedoel je niet, 1 mol Al weegt 26,98g? 
 
Ja, dat moet een typo van Kravitz zijn geweest
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 216

Re: Eenheid van atoommassa?

Jan van de Velde schreef: Ja, dat moet een typo van Kravitz zijn geweest
 
Dat dacht ik al, maar toch even voor de duidelijkheid, en hoef ik mezelf niet meer af te vragen waarom ik niet uitkom op 34g  :D

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Eenheid van atoommassa?

The artist schreef:Bedoel je niet, 1 mol Al weegt 26,98g?
 

 
Jan van de Velde schreef:Ja, dat moet een typo van Kravitz zijn geweest
Klopt, geen idee hoe ik daarbij kwam. Bedankt voor de rechtzetting :)
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer