Fenomenen verklaard door quenatumfysica

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 355

Fenomenen verklaard door quenatumfysica

Hello,

Ik weet wat straling van een zwart lichaam is en ik weet dat licht een deeltjeskarakter heeft (cfr. Compton), alleen weet ik niet hoe dit verklaard wordt door de quantumfysica. Kan iemand hier een woordje hierover geven?

Groeten

Berichten: 336

Re: Fenomenen verklaard door quenatumfysica

Beste scofield,

Ik denk dat je de uv-catastrofe bedoelt. Dit is een probleem gerelateerd aan klassieke natuurkunde. Klassiek gezien zou een zwarte straler oneindig veel energie uitstralen, ongeacht zijn temperatuur. Dit volgt uit een berekening waar je de totaal uitgestraalde energie tot aan een korste golflengte berekent, en deze blijft alleen maar stijgen als je steeds kortere golflengtes meeneemt. Het gaat dus fout bij de korte golflengtes, vandaar dat het de uv-catastrofe wordt genoemd.

De oplossing uit de quantum mechanice is dat licht alleen in quanta kan worden uitgezonden, in tegenstelling tot de klassieke fysica waar kleinere en kleinere hoeveelheden energie zonder moeite kunnen worden uitgezonden. Omdat het uitzenden van energie nu beperkt wordt bij kortere golflengtes door te eisen dat het in quanta wordt uitgezonden blijkt dat de zwarte straler nu wel een eindige energie uitstraalt. 1-0 voor de quantum mechanica.

De nederlandse wikipedia geeft helaas weinig uitleg over, maar de engelse wikipedia is beter:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ultraviolet_catastrophe

Ik hoop dat dit het een beetje uitlegt
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Reageer