Springen naar inhoud

Structuurtekst: elementair vraagstuk

• Log in om te kunnen reageren

JamesHarrison

JamesHarrison

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 oktober 2010 - 15:43

Beste, de vraag is als volgt:

"Ontwerp een programma in structuurtekst dat de som berekent van de getallen van 1 tot en met 10."

Vermits wij nog geen enkele oefening hierop hebben gemaakt, ligt deze oefening me niet meteen, desondanks ze simpel is in haar opzet. Het is de bedoeling dat we de basisstructuren (sequentie, iteratie en selectie) toepassen op deze vraagstukken om tot een zo eenvoudig mogelijke uitdrukking voor het programma komen. Het is niet de bedoeling dat dit wordt geprogrammeerd in pascal of java, het vak is namelijk systeemontwerp (programmeren komt later nog, in het tweede semester).

Wat ik dacht te doen, is gebruik te maken van een iteratie, die pas stopt bij i = 10. Hetgeen ik dacht zag er dan ongeveer in eenvoudige structuurtekst als volgt uit:

begin
iter i = 1 tot 10
x := 0
x := x+i
lees(x)
enditer
druk(x)
end

Dit lijkt me echter geen optimaal ontwerp, maar een mogelijkheid tot controleren zoals bij programmatalen via compilers heb ik nu niet. Kunnen jullie mij zeggen of dit een goede manier van werken zou zijn? Alvast bedankt.

Mvg, JH.

Veranderd door JamesHarrison, 13 oktober 2010 - 15:49

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 oktober 2010 - 18:30

begin
iter i = 1 tot 10
x := 0
x := x+i
lees(x)
enditer
druk(x)
end

Je manier is wel goed, maar je initialiseert steeds opnieuw op 0 en als je dan x + i berekent, dan kom je uiteindelijk maar op 10 uit.

JamesHarrison

JamesHarrison

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 oktober 2010 - 18:35

Je manier is wel goed, maar je initialiseert steeds opnieuw op 0 en als je dan x + i berekent, dan kom je uiteindelijk maar op 10 uit.

Ik heb dat herwerkt en nu in het vervolg x=0 buiten de iteratie gezet, dan klopt het wel hť? ;)

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 oktober 2010 - 18:42

Ik heb dat herwerkt en nu in het vervolg x=0 buiten de iteratie gezet, dan klopt het wel hť? ;)

Ja dat lijkt me goed, al weet ik niet wat die lees en druk zouden moeten voorstellen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures