Springen naar inhoud

Maximale afschuifspanning bout


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Koning3

    Koning3


  • 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 oktober 2010 - 12:02

Weet iemand hoe ik de maximale afschuifspanning van een M4-8.8 bout kan berekenen of heeft iemand een tabel met deze waarden?

Vriendelijk bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

dirkwb

    dirkwb


  • >1k berichten
  • 4172 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 oktober 2010 - 10:02

Heb je het boek van Roelof en Matek?
Quitters never win and winners never quit.

#3

Koning3

    Koning3


  • 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2010 - 14:16

Heb je het boek van Roelof en Matek?


Nee, helaas ben ik niet in bezit van dit boek. Kun je niet gewoon uitleggen hoe dit moet, want zelf heb ik geen flauw idee.

#4

Koning3

    Koning3


  • 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2010 - 11:48

Weet iemand dan misschien hoe ik aan dit boek Roelof en Matek kan komen??

#5

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 november 2010 - 11:05

afschuifspanning = kracht over doorsnede met diameter ds.

Voor een bout met gerolde draad is die diameter het gemiddelde van 3x de kerndiameter en 1x de buitendiameter.

de max. afschuifkracht kracht is een percentage van de treksterkte (Rm) die in uw geval 800 Mpa is. Neem 62% hiervan, als richtwaarde.

dus tau,max ~= 500Mpa
dus F,max ~= 4.35 kN

edit: Het is trouwens Roloff / Matek : Machineonderdelen, en is te koop bij elke degelijke online-boekenwinkel en overal wel te bestellen bij de gewone boekenwinkel waar ze ook schoolmateriaal verkopen.

Veranderd door king nero, 01 november 2010 - 11:10


#6

Koning3

    Koning3


  • 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 november 2010 - 15:56

afschuifspanning = kracht over doorsnede met diameter ds.

Voor een bout met gerolde draad is die diameter het gemiddelde van 3x de kerndiameter en 1x de buitendiameter.

de max. afschuifkracht kracht is een percentage van de treksterkte (Rm) die in uw geval 800 Mpa is. Neem 62% hiervan, als richtwaarde.

dus tau,max ~= 500Mpa
dus F,max ~= 4.35 kN

edit: Het is trouwens Roloff / Matek : Machineonderdelen, en is te koop bij elke degelijke online-boekenwinkel en overal wel te bestellen bij de gewone boekenwinkel waar ze ook schoolmateriaal verkopen.


Heel erg bedankt voor je hulp. Kan nu verder met de berekening.

Veranderd door Koning3, 01 november 2010 - 16:09


#7

TeunisTVM

    TeunisTVM


  • >100 berichten
  • 119 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 november 2010 - 10:14

Huh dit klinkt heel erg raar. Eenvoudige waardes voor de afschuifspanning lukt niet, zelfs zonder roloff en matek doet google het werk voor je.
En nu zeg je dat je verder kan met de berekening?

Mag ik vragen wat je aan het berekenen bent?
A person who never made a mistake never tried anything new
Make everything as simple as possible, but not simpler.
Albert Einstein

#8

Koning3

    Koning3


  • 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 november 2010 - 15:49

Huh dit klinkt heel erg raar. Eenvoudige waardes voor de afschuifspanning lukt niet, zelfs zonder roloff en matek doet google het werk voor je.
En nu zeg je dat je verder kan met de berekening?

Mag ik vragen wat je aan het berekenen bent?


Ik ben bezig met het doorrekenen van een vakwerkconstructie en ik wilde daarbij weten of de constructie niet zou bezwijken op de boutjes die gebruikt zouden worden bij de uiteindelijke bouw van de constructie. Het uitrekenen van de maximale kracht die de constructie kan verdragen kan ook afhangen van de boutjes die worden gebruikt en daarom moet dit ook worden berekend.

#9

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 november 2010 - 15:59

een vakwerkconstructie


Met M4-boutjes? Héle kleine loods zeker? ;)

Veranderd door king nero, 02 november 2010 - 15:59


#10

Koning3

    Koning3


  • 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 november 2010 - 17:58

Met M4-boutjes? Héle kleine loods zeker? ;)


Een vakwerkconstructie bestaat uit staven. Deze zal op schaal worden gebouwd. Deze schaal is trouwens 1 op 5. We willen de bezwijkkracht weten voor onze constructie op schaal weten zodat we een inschatting kunnen maken wat de gevolgen zijn van het opschalen van de constructie en waar we mogelijkerwijs de constructie zouden moeten verstevigen.

Het gaat trouwens om een hijsarm die een zo groot mogelijke last moet kunnen dragen en daarvoor is ook nog een beperkte hoeveelheid materiaal beschikbaar. Als iemand hierover nog iedeeën heeft mogen die ook worden gepost.

#11

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 november 2010 - 19:22

Dan moet ik me bij Teunis aansluiten: indien je aan een hijsarm aan het rekenen bent, komt er de factor "persoonsveiligheid" bij, en dan wordt het erg link natuurlijk.

Ik hoop dat je bekend bent met voorspanning, slip-critical joints en dergelijke, dewelke in dergelijk vakwerk frequent terugkomen, aangezien fouten in deze zaken vaak genadeloos op de nek van de ontwerper kunnen vallen...

#12

Koning3

    Koning3


  • 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 november 2010 - 22:45

Dan moet ik me bij Teunis aansluiten: indien je aan een hijsarm aan het rekenen bent, komt er de factor "persoonsveiligheid" bij, en dan wordt het erg link natuurlijk.

Ik hoop dat je bekend bent met voorspanning, slip-critical joints en dergelijke, dewelke in dergelijk vakwerk frequent terugkomen, aangezien fouten in deze zaken vaak genadeloos op de nek van de ontwerper kunnen vallen...


Zover hoeft er niet gegaan te worden. Ik ben pas begonnen met mijns studie en daarbij heb ik en mijn groepje een opdracht gekregen om een hijsarm te ontwerpen en te gaan bouwen. Deze gaat dan uiteindelijk getest worden en daarbij zijn de veiligheidseisen nog niet belangrijk. Er wordt vooral gekeken naar hoe naar een ontwerp wordt toegewerkt en het proces van het oplossen van een probleem wordt geleerd.

#13

Koning3

    Koning3


  • 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 november 2010 - 17:23

Alles is opgelost. Uitleg gehad bij college. Geen problemen meer.

#14

jhnbk

    jhnbk


  • >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 november 2010 - 18:46

Verplaatst naar constructie- en sterkteleer.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures