Draait ons zonnestelsel?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 768

Draait ons zonnestelsel?

Hallo,

Ik heb juist skygazer gedownload en ik heb eens zitten kijken. Allemaal heel interessant. Maar je kan daar zeggen met hoeveel de tijd moet vooruit gaan. Dat wil zeggen dat je de aarde en de andere planeten in ons zonnestelsel dan kan zien rond draaien. Hoe meer tijd je neemt per stap, hoe sneller. Nu, als je als stap 10 jaar neemt dan draaien de planeten dus snel want 1 sec is = 10 jaar. Maar wat ik ook opmerkte was dat ook het zonnestelsel draaide. Ik vraag me dus af of dat in het echt ook zo is. Draait het zonnestelsel ook?

Alvast bedankt
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: Draait ons zonnestelsel?

Bedoel je dat je de lange as van de planeetbanen ziet draaien? Dat is waarschijnlijk de bekende precessie van het perihelium, die bij iedere planeet optreedt, maar niet even sterk. Controleer eens of het voor Mercurius ongeveer 43 boogseconden per eeuw is.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Draait ons zonnestelsel?

Ik bedoel dat het hele zonnestelsel met de klok mee draait en dat de planeten daarin tegen de klok draaien. Natuurlijk draaien de planeten veel sneller dan het zonnestelsel. Klopt dit?
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Draait ons zonnestelsel?

"Het zonnestelsel" is de hoop materie die in en rond de zon draait vanaf de zon zelf tot aan de stofjes en brokjes in de Oortwolk. Gezien de ontstaanswijze van ons zonnestelsel draait dat nagenoeg allemaal dezelfde kant op rond de denkbeeldige as van het zonnestelsel, het overgrote deel zelfs redelijk netjes in het equatoriële vlak van ons zonnestelsel. Mogelijke uitzonderingen zijn kleinere objecten die uit hun oorspronkelijke baan rond de zon gestuiterd zijn door een botsing of zo, en daardoor een wat wildere baan volgen, zoals sommige kometen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer