Domein bereik van alle functies

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 12

Domein bereik van alle functies

Dus volgens me dat ik me nog herriner lees je het domein af op de x-as en het bereik op de y-as

Maar ik weet niet meer hoe je het kan bepalen zonder dat je een grafiek voor je neus hebt.

Bij een parbool dacht ik is het iets van -D/4a maar ik herriner me het allemaal niet meer. (bereik)

Zouden jullie me aub kunnen helpen?

Re: Domein bereik van alle functies

Domein is wat je in mag vullen (voor x), bereik is wat er uit kan komen (uit y).

Je weet dat je in een wortel geen negatieve getallen in mag vullen. In een breuk mag de noemer geen nul worden. Dit beperkt wat je in mag vullen - domein dus.

Je weet verder dat er uit een kwadraat nooit een negatief getal kan komen. Dit beperkt wat er uit kan komen - bereik dus.

Berichten: 478

Re: Domein bereik van alle functies

Het belangrijkste heeft Bessie al gezegd, maar meestal moet je als je een domein van een functie zoekt rekening houden met:

- Als het een breuk is (rationale functie- -> De noemer mag niet 0 worden

- Als je met een wortel te doen hebt (irrationale functie) -> Onder de wortel mag nooit een negatief getal staan.

Als je een rationale functie in een irrationale functie hebt moet je zowel rekening houden met de waarden waarvoor de noemer niet 0 mag worden en bovendien de breuk positief moet blijven vermits je de wortel hebt.

Stel je moet het domein van de volgende functie berekenen:
\( \sqrt{\frac{x²-1}{4x+2}}\)
Voor zo'n functies kan je best een tekenverloop opstellen zodat je gemakkelijker kan zien waar de functie positief is.

De nulpunten van de teller zijn: 1 en -1

De polen van de noemer (die dus uitgesloten moeten worden anders wordt de noemer=0): 4x+2=0 -> x= -1/2

Hierbij kan je best een tekentabel maken:

x -------------- -1-------------- -1/2 -------------------------------1----------

y (teken) ----- | ++++++++ 0 ------------------------------ | ++++++

Proefpunt 1 (stel x=0) -> teken onder de wortel is negatief (hier bestaat de functie niet.)

Dus wat kan je nu besluiten? Onder de wortel mag het niet negatief zijn dus het domein van de functie is nu:

]1;-1,2]U[1, + ;) [

(Als je correct wiskundig wilt noteren, moet je eigenlijk in je tekentabel een streep trekken bij de twee negatieve gebieden, immers bestaat de functie hier niet.)

Reageer