Springen naar inhoud

[scheikunde] redoxreacties aanzuren

• Log in om te kunnen reageren

Toastedtosti

Toastedtosti

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 oktober 2010 - 09:47

hey allemaal,

ik heb gisteren een practicum moeten doen over redoxreacties. we kregen 10 verschillende reacties en moesten waarnemen wat er gebeurde. ook moeten we als "opdracht" alle redox reacties opschrijven.
de standaard redox reacties lukt me. alleen ik snap de reacties aangezuurd met zwavelzuur oplossing niet.

vraag 4: Hetzelfde als onderdeel 3, alleen meng je de oplossing van natriumsulfiet eerst met 5 druppels 1 M Zwavelzuuroplossing(dit noemen we "aanzuren"). voeg vervolgens 3 druppels van de kaliumpermanganaatopl. toe aan de aangezuurde natriumsulfiet oplossing.

Vraag 3 was:
Voeg 3 druppels van een oplossing van kaliumpermanganaat( deze oplossing bevat thiosulfaationen: MnO4^-) toe aan een oplossing van natriumsulfiet ( deze oplossing bevat sulfietionen: SO3 ^2- )

hier had ik:
Half reactie OX -> MNO4- + e- ../mods/chem/rightarrow.gif MnO42-
Half reactie RED : SO32- + H2O ../mods/chem/rightarrow.gif SO42- + 2H+ + 2e-
totaal:
MnO4- + SO32- + H2O ../mods/chem/rightarrow.gif MnO42- + SO42- + H+

hopelijk is dit deel goed.
maar wat gebeurd er nu als de zwavelzuur oplossing wordt toegevoegd?
ik heb al geprobeerd te kijken wat er zou kunnen gebeuren. H2SO4 reageeerd met water tot H3o^+
en dan zal na mijn idee SO32- reageren met H3O+ tot HSO3-. maar dan ?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

MvG

Tom van Gelder

Veranderd door Toastedtosti, 16 oktober 2010 - 09:52

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 16 oktober 2010 - 17:21

Vraag 4: Aanzuren betekent niet meer dan dat de reactie in een zuur milieu verloopt.
Of dat aanzuren met zwavelzuur of zoutzuur of ... gebeurt doet voor dit vraagstuk niet terzake.
Je moet je dus afvragen hoe MnO4- als oxidator werkt in een zuur milieu.
Staat gewoon in Binas of een andere tabel met standaardpotentialen.

Vraag 3: ik weet niet zeker of er in dit geval MnO42- ontstaat of MnO2. Jij hebt de proef gedaan dus je zou moeten weten of er al dan niet een neerslag van MnO2 (bruinsteen) ontstond of niet. Geen bruin neerslag? Dan ontstond er dus MnO42-.
Hydrogen economy is a Hype.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures