Springen naar inhoud

Standaard gibbs-energie

• Log in om te kunnen reageren

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 oktober 2010 - 10:55

Hoi, ik probeer altijd om iets meer te zien in mijn natuurkunde dan enkel wat formules. En nu geraak ik er weer eens niet aan uit, vandaar dus mijn vraag:
LaTeX

Hoe lees je bovenstaande vergelijking in woorden?

Wat is dus weet/denk te weten:

* f staat voor formation, vorming
* i staat voor component i in het mengsel
* 0 staat voor standaardtoestand

Wat ik dus niet weet: hoe verklaar je die f? (bij LaTeX wist ik dat het over standaardvormingsenthalpie gaat, gaat het hier dan over standaard-Gibbs-vrije-energie ofzo? Waar zit dan het aspect formation?

Of gaat het dan over de vrije Gibbsenergie die nodig is voor een vormingsreactie in standaardonstandigheden?

Hopelijk is mijn post niet te verwarrend, want ik ben gewoon mijn gedachten aan het uitschrijven ;)

Alvast bedankt!

Veranderd door In fysics I trust, 16 oktober 2010 - 10:56

"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 16 oktober 2010 - 12:55

LaTeX

Waar heb je deze vergelijking vandaan? In welke context? Waar staat die delta hier voor? Of horen die deltas er eigenlijk niet?
Diverse literatuurbronnen gebruiken verschillende schrijfwijzes, helaas.

Wat ik dus niet weet: hoe verklaar je die f? (bij LaTeX

wist ik dat het over standaardvormingsenthalpie gaat, gaat het hier dan over standaard-Gibbs-vrije-energie ofzo? Waar zit dan het aspect formation?

Ik neem aan: je bedoelt hier LaTeX of eigenlijk LaTeX . Die f zal inderdaad formation betekenen.

Of gaat het dan over de vrije Gibbsenergie die nodig is voor een vormingsreactie in standaardonstandigheden?

De standaard vormingsenthalpie LaTeX en ook de standaard Gibbs (vrije) energie LaTeX van alle elementen is, volkomen arbitrair, op 0 gesteld in hun normale toestand bij 1 atm en 25 oC. Dat is een internationale afspraak. Kijk maar eens in een tabel met deze standaard waardes.
Het speelt verder geen rol omdat bij alle berekeningen het alleen gaat om de verandering van H of G, dus om LaTeX en LaTeX
Hydrogen economy is a Hype.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 oktober 2010 - 14:24

Ik neem aan: je bedoelt hier

Ja, sorry...

Verder: bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 oktober 2010 - 12:22

Okay, als het niet stoort, heb ik er nog één:LaTeX

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 17 oktober 2010 - 17:36

Deze formule geeft de standaard reactie Gibbs energie van een chemische reactie.

Als LaTeX kleiner is dan nul zal de desbetreffende reactie naar rechts kunnen verlopen bij standaard T en p.

Als LaTeX groter is dan nul zal de desbetreffende reactie naar links kunnen verlopen bij standaard T en p.

Als LaTeX gelijk is aan nul dan is de boel in evenwicht bij standaard T en p en de gegeven molen voor alle i.
Hydrogen economy is a Hype.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 oktober 2010 - 21:59

Ah, okay, bedankt, had ik moeten weten!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures